Dubbelrol Gerrit Zalm

Geplaatst op 21 jan 2014 , bijgewerkt 21 jan 2014, 09:21

In de Middeleeuwen was de hofnar de enige die de koning de waarheid kon zeggen. Niet in directe bewoordingen natuurlijk, maar wel verpakt in humoris...

In de Middeleeuwen was de hofnar de enige die de koning de waarheid kon zeggen. Niet in directe bewoordingen natuurlijk, maar wel verpakt in humoristische observaties. De edellieden zwegen en lachten pas als de koning dat deed. Intussen hoopten zij dat de vorst de humor van de hofnar zeer serieus nam!

Op de Nieuwjaarsreceptie van ABN Amro gaf CEO Gerrit Zalm een eigentijds vervolg aan deze traditie. Niet alleen was het bijzonder hoe hij zijn ‘zus’ Priscilla ten tonele voerde, nog aparter is de dubbelrol die hij speelde: hij is hofnar en koning tegelijk! Daar mogen we uit afleiden dat de CEO Zalm de geestige bespiegelingen van zijn zus uiterst serieus neemt.

Het zou kinderachtig zijn om Zalm vanaf nu te achtervolgen met zijn cabaret-act. Laten we juist blij zijn met zijn boodschap dat de bank eindelijk gaat luisteren naar de klant. Graag doe ik een paar suggesties om aan dit voornemen invulling te geven.

Om te beginnen: als je als bank mensen in het verleden aan hoge hypotheekschulden hebt geholpen, blijf ze dan ook in minder goede tijden als goede klant beschouwen. Bijvoorbeeld als er betalingsproblemen zijn. Stel je niet op als incassobureau maar kijk of je bij kunt dragen aan een oplossing. Bijvoorbeeld via een rentepauze of het aanbieden van een budgetcoach. Gelukkig zien we banken dit steeds meer doen. De aanmoedigingen van Zalms alter ego kunnen alleen maar helpen hierbij.

Een hulpvaardige houding verwachten we ook van de banken als mensen een restschuld mee willen verhuizen naar een nieuwe woning. Onder water staan is al vervelend genoeg. Als zij dan ook nog niet eens kunnen verhuizen, lopen zij helemaal vast. Help dus mee aan hun verhuizing!  Denk mee met je klant! Bedenk hierbij ten eerste dat het simpelweg verhuizen van een restschuld de financiële risico's niet groter maakt. Noch voor de bank, noch voor de klant. En bedenk ten tweede dat het voor alle betrokkenen, dus ook voor de bank zelf, uiteindelijk gunstiger zal uitpakken als klanten hun leven kunnen vervolgen.

Dittzelfde geldt voor een toenemend aantal flexwerkers en zzp'ers dat graag in aanmerking komt voor een hypotheek. Uiteraard is het in ieders belang dat deze klanten hun hypotheek ook in de toekomst kunnen blijven betalen. Maar dat is, op een arbeidsmarkt die steeds flexibeler wordt, niet afhankelijk van een vast arbeidscontract. Weer zo'n win-win-situatie, als banken er verstandig mee omgaan en inspelen op de behoeften van de klant.

Soms zal luisteren naar de klant de banken wél geld kosten. Ik denk nu aan de winstmarges op hypotheken. Er is nog altijd te weinig concurrentie op de hypotheekmarkt en daarom zijn de winstmarges, hoewel ze het afgelopen jaar al zijn ingekrompen, nog steeds te hoog. Hopelijk betekent in de ogen van de ABN Amro topman luisteren naar de klant ook: hem geen financiële poot uitdraaien via een te hoge hypotheekrente omdat hij toch nergens anders heen kan.

We blijven de banken op deze belangrijke dossiers volgen. Laten we hopen dat de cabaret-act van Zalm de geschiedenis zal ingaan als het moment waarop het bankwezen eindelijk echt lering trok uit de vertrouwenscrisis waarin het verzeild is geraakt.

Volg ons ook op twitter: @eigenhuis en @rob_mulder