De makelaar

Geplaatst op 11 mrt 2014 , bijgewerkt 11 mrt 2014, 09:28

Onlangs hoorde ik dat er een boekje was verschenen over de makelaardij dat de NVM niet eens een vermelding op zijn website Funda waard achtte. Toen ...

Onlangs hoorde ik dat er een boekje was verschenen over de makelaardij dat de NVM niet eens een vermelding op zijn website Funda waard achtte. Toen was mijn interesse natuurlijk meteen gewekt! Ik heb het boek 'De makelaar' van Joost van Kleef en Henk Willem Smit gekocht en gelezen.

De auteurs hebben, zwak uitgedrukt, geen hoge dunk van het vak. De lezer wordt ingeprent dat makelaars tot voor kort geld verdienden als water, zonder zich daar veel inspanning voor te getroosten. Om als makelaar veel geld te verdienen hoefde je - totdat de crisis uitbrak - bovendien eigenlijk niets te kunnen. En daarom, stellen de auteurs vast, kunnen de meeste makelaars ook niks, behalve natuurlijk facturen uitschrijven.

Hoewel ik tijdens het lezen van het boek regelmatig een glimlach moest onderdrukken, is het geen boek om vrolijk van te worden. Noch als makelaar, noch als huizenkoper of -verkoper. Eigenlijk is het boek één lang pleidooi, van meer dan 200 pagina's, om vooral géén makelaar in te huren. Niet als je je huis wilt verkopen, en zeker niet als je een huis wilt aanschaffen.

Tegelijkertijd vullen de auteurs vele pagina's met waar je allemaal op moet letten als huizenkoper of -verkoper. Van de staat van de woning, via erfpacht, erfdienstbaarheden en bestemmingsplannen, tot kettingbedingen en bodemverontreiniging. Van het bepalen van de vraagprijs, via het maken van reclame voor de woning en het voeren van de prijsonderhandelingen, tot de overdracht en het mogelijke gedonder bij verborgen gebreken.

Daarmee legt 'De makelaar' een opmerkelijke tegenstrijdigheid bloot. Enerzijds is de gemiddelde makelaar volgens de auteurs een luie nietsnut die niets extra’s biedt.  Anderzijds komt er bij de koop of verkoop van je eigen huis enorm veel kijken.

Dit geeft tevens de richting aan waarin de makelaardij zich mijns inziens moet ontwikkelen om een goede toekomst tegemoet te zien:
1. De makelaar moet kennis inbrengen die de gemiddelde huizenkoper of -verkoper zelf niet heeft. Kennis van de markt, van het huis, van de buurt.
2. De makelaar moet de koper of verkoper ontzorgen. Bij het kopen of verkopen van een huis komt erg veel kijken. Prettig dat je dat kunt uitbesteden.

Wie inziet dat dit een wereld van verschil is ten opzichte van wat veel makelaars gewend zijn te doen, heeft het begrepen. Makelen gaat verder dan een huis op Funda plaatsen, een 'te koop'-bord in de tuin zetten en een gewiekste babbel ten toon spreiden. Het gaat ook heel wat verder dan wat de NVM blijkens haar algemene voorwaarden ziet als de kerntaak van een makelaar, namelijk het adviseren over en het voeren van onderhandelingen. De tijd dat makelaars er zo gemakkelijk vanaf kwamen ('het huis verkoopt zichzelf, laat ons maar onderhandelen over de prijs') is echt voorbij!

De makelaar van de toekomst (en - geloof me - als je goed kijkt, is er nu ook al een enkeling die aan dit beeld voldoet) is een professional die met kennis en inzet kopers en verkopers werk uit handen neemt en van waardevol advies dient. Lastig voor te stellen? Ach, het is eigenlijk precies het tegenovergestelde van het beeld dat u overhoudt na het lezen van dit boek.

Volg ons ook op Twitter: @eigenhuis en @rob_mulder

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden