Makelaars: opletten en specificeren

Geplaatst op 25 mrt 2014 , bijgewerkt 25 mrt 2014, 12:03

Lente gloort op de woningmarkt. Verkoopcijfers trekken voorzichtig aan en prijzen lijken langzaam te stabiliseren. De Eigen Huis Marktindicator, die...

Lente gloort op de woningmarkt. Verkoopcijfers trekken voorzichtig aan en prijzen lijken langzaam te stabiliseren. De Eigen Huis Marktindicator, die het vertrouwen in de woningmarkt meet, vertoont een stijgende lijn. Het aantal afspraken met hypotheekadviseurs neemt toe. Makelaars krijgen het drukker. Goed nieuws, maar in een opgaande markt is er één punt waar extra op gelet moet worden. Namelijk dat de consument aan professionele dienstverleners niet méér gaat betalen voor minder kwaliteit.

Onze Oosterburen lijken dat begrepen te hebben, want zij willen een wettelijk maximum stellen aan makelaarstarieven. Dat is hard nodig, want naar verluidt lopen de courtages in Duitsland soms op tot meer dan zeven procent van de verkoopprijs. Dan hebben we het in Nederland, waar tarieven van 1 à 1,5 procent (plus btw) geen uitzondering zijn, toch beter voor elkaar. En er valt over de prijs te onderhandelen met de meeste makelaars. Vraag is echter vooral wat je er eigenlijk precies voor terugkrijgt.

U als consument doet er goed aan om bij alles om uitleg te vragen. Laat de makelaar maar specificeren, specificeren en nog eens specificeren. Bij Vereniging Eigen Huis krijgen wij helaas wekelijks leden aan de telefoon die niet beseften dat bijvoorbeeld extra advertentiekosten voor hun eigen rekening komen. Of die er te laat achter komen dat voor een Open Huizen dag apart moet worden betaald. Spreek dus met een makelaar vooraf precies af wat wel en niet in de prijs is inbegrepen.

Een moment waarop u zich schrap moet zetten, breekt aan als de makelaar aan wie u een volledige bemiddelingsopdracht tot de verkoop van uw huis wilt verstrekken, wenst af te stappen van het ‘no cure, no pay’ principe. U moet dan gaan betalen zonder dat de enige tegenprestatie waar u echt op zit te wachten – namelijk dat uw huis verkocht is – is geleverd. Een makelaar die ‘no cure, no pay’ niet aandurft, heeft er zelf ook weinig vertrouwen in, zou je zeggen.

Een goede reden om als verkoper af te stappen van het ‘no cure, no pay’ principe kan daarentegen zijn dat u niet het gehele verkoopproces wilt uitbesteden aan een makelaar, maar slechts onderdelen. Bijvoorbeeld de bezichtigingen of het opstellen van de verkoopakte. In dat geval wilt u duidelijk afgebakende deeldiensten afnemen, tegen een vooraf afgesproken prijs.

Achterdocht is op zijn plaats als de makelaar een vast maandelijks bedrag van u wil ontvangen. Als u daarmee al instemt, zorgt u er dan vooral voor dat u heel goede afspraken vooraf maakt over de wat u ervoor terug krijgt. Want anders betaalt u straks een maandelijks bedrag, louter en alleen om in de kaartenbak van de makelaar te bivakkeren.

We waarderen het zeer als leden van de vereniging ons wijzen op mistanden. Zo kwamen we op het spoor van een verkoopmakelaar die kopers een paar honderd euro administratiekosten laat betalen als zij een beroep doen op de wettelijke bedenktijd van drie dagen. Dat mag juridisch helemaal niet en natuurlijk neemt de vereniging in dergelijke gevallen actie. Deze makelaar bleek overigens bij een geslaagde verkoop ook nog te lui om het verkoopbord op te komen halen; dat moet de verkoper volgens zijn algemene voorwaarden zelf verwijderen.

Naast specificeren, specificeren, specificeren, blijft het devies bij de keuze voor een makelaar dus: opletten, opletten, opletten.

Volg ons ook op Twitter: @eigenhuis en @rob_mulder