Hup Airbnb!

Geplaatst op 02 sep 2014 , bijgewerkt 02 sep 2014, 08:35

Ruim een jaar geleden hoorde ik voor het eerst van Airbnb. Mijn overbuurvrouw - zelfstandig ondernemer in de creatieve sector - verhuurde af en toe ...

Ruim een jaar geleden hoorde ik voor het eerst van Airbnb. Mijn overbuurvrouw - zelfstandig ondernemer in de creatieve sector - verhuurde af en toe haar appartementje in het centrum van Den Haag. Zelf sliep zij dan bij familie: dat had ze er wel voor over om de woonlasten wat te drukken. Inmiddels heeft Airbnb in Nederland een grote vlucht genomen. En tegelijkertijd is ook de weerstand gegroeid, aangevoerd door de hotelbranche. Echter, dergelijke internetontwikkelingen laten zich niet stoppen. Gelukkig maar.

Internet heeft de hardnekkige eigenschap om zeer uiteenlopende traditionele bedrijfstakken het vuur aan de schenen te leggen. Of het nou de platenindustrie, de boekhandels, de reisbureaus of de taxibranche betreft. Het patroon is steeds hetzelfde. Eerst roepen de traditionele aanbieders heel hard om beperkende regelgeving, zogenaamd ter bescherming van de consument. Vroeger of later blijkt verzet echter zinloos. Binnen de bedrijfstak overleven uiteindelijk alleen de aanbieders die meerwaarde bieden. Prima, want de consument krijgt méér te kiezen en méér waar voor zijn geld.

Met Airbnb zal het volgens mij niet anders gaan. Momenteel roepen met name de hotelhouders om regelgeving en controles. Airbnb zou onder andere slecht zijn voor de veiligheid van de gasten ("Je kunt er op wachten dat het een keer fout gaat."). Ook zouden huisjesmelkers zich en masse van Airbnb bedienen, terwijl het eigenlijk bedoeld was als consumer-to-consumer-netwerk. Hopelijk zal deze aandacht leiden tot een verhoogd risicobesef bij Airbnb-deelnemers en tot het uitbannen van uitwassen. Het zal de ontwikkeling van Airbnb - en/of soortgelijke diensten - echter hoogstens wat vertragen, maar zeker niet stoppen. En dus overleven uiteindelijk alleen de hotels en traditionele b&b's die méér te bieden hebben aan de klant. Bijvoorbeeld betere kamers, flexibele inchecktijden, ontbijt op bed, whatever.

De consument krijgt door Airbnb méér keuzes en de extra concurrentie zorgt voor een betere prijs/kwaliteitsverhouding. En ondertussen kunnen mijn overbuurvrouw en andere huiseigenaren hun woonkosten een beetje drukken, waardoor ze - als het een keer financieel tegen zit - niet meteen de bietenbrug op gaan. Allemaal winst - zeker als de huidige protesten ook nog leiden tot verdere verbeteringen in het concept, zoals meer aandacht voor de brandveiligheid. Ik zeg: hup Airbnb!

Volg ons ook op twitter: @eigenhuis en @rob_mulder