Hup Airbnb (2)

Geplaatst op 14 okt 2014 , bijgewerkt 14 okt 2014, 08:56

Ruim een maand geleden heb ik in een blog betoogd dat ontwikkelingen zoals Airbnb zich niet laten stoppen door bezwaren vanuit de traditionele secto...

Ruim een maand geleden heb ik in een blog betoogd dat ontwikkelingen zoals Airbnb zich niet laten stoppen door bezwaren vanuit de traditionele sectoren, in dit geval de hotelbranche. En gelukkig maar. Dankzij nieuwe internettoepassingen kunnen we nu online reizen boeken, muziek luisteren, klusjesmannen zoeken of gereedschap van elkaar lenen. Natuurlijk vinden gevestigde partijen dat lang niet altijd leuk. Maar de consument wel. Vandaar de titel van mijn blog destijds: hup Airbnb! Het lachen verging mij echter toen ik onder andere de volgende (ingekorte en geanonimiseerde) reactie ontving:

"Ik wil uw juichverhaal over Airbnb graag wat nuanceren. Mijn buurman verhuurt al jaren zijn appartement via Airbnb aan toeristen. Zelf verblijft hij elders. Zijn hotelverhuur brengt de buren grote overlast. Door de steeds wisselende toeristen wordt dag en nacht gefeest.  Er is geen toezicht. Soms halen zij zelf nog meer gasten in huis om de kosten te drukken.

Middels onze VvE hebben wij de buurman meermaals gesommeerd de illegale hotelverhuur te staken. Hij lijkt niet van plan er mee te stoppen. De buren moeten nu politieagent spelen en een dossier aanleggen: screenshots maken van internet, hotelgasten staande houden en uitvragen over hun boekingen en alles vastleggen of opnemen. Alleen zo kunnen wij bewijs verzamelen voor de rechtszaak die we moeten aanspannen (en zelf financieren) om de situatie te stoppen. En inderdaad, de VvE heeft een gezamenlijke brandverzekering en die dekt deze situatie niet.
 
Airbnb doet helemaal niks om haar eigen advies over verantwoord huren bij de verhuurders te bekrachtigen. Airbnb doet juist alles om zowel de verhuurders als de huurders te anonimiseren zodat via hun site bewijsvorming lastig is. Ik heb Airbnb een mail gestuurd. Ik kreeg na een dag een mail terug dat mijn vraag was voorgelegd aan een senior team. Ik heb nog teruggemaild wanneer ik dan antwoord kon verwachten. Nooit meer wat van gehoord."

Dit voorbeeld maakt duidelijk dat Airbnb haar maatschappelijke verantwoordelijkheid - in dit geval in de richting van omwonenden - beter moet waarmaken. De coffeeshop bij mij in de straat zorgt er ook voor dat hun klanten niet dubbel parkeren, zich luidruchtig gedragen of andere overlast veroorzaken. Dan mag van een grote partij als Airbnb toch worden verwacht dat zij uitgesproken aso's - zoals de buurman hierboven - resoluut de deur wijzen?

Naar mijn overtuiging snijdt Airbnb zichzelf in de vingers als zij, door dergelijke misstanden ongemoeid te laten, de publieke opinie tegen zich krijgt. De Amsterdamse wethouder voor Wonen Laurens Ivens zei hierover in het Parool het volgende.

"De stad is ook in gesprek met Airbnb, maar voorlopig levert dat nog niet veel op. Zij hebben de verhuurgegevens, dus zij kunnen ons helpen, maar ze stellen zich terughoudend op. Terwijl het ook in hun belang is dat de kwaliteit van de woningen waarin ze bemiddelen goed is. Het is voor Airbnb-klanten ook niet leuk als er om acht uur 's ochtends een stel ambtenaren aan je bed staat."

Airbnb moet toch weten dat niemand graag klant is van een bedrijf dat misstanden toestaat en laat voortbestaan. Voldoende reden voor mij om mijn slogan te wijzigen in: Hup Airbnb, maar pak wel je maatschappelijke verantwoordelijkheid!

Volg ons ook op Twitter via @eigenhuis en @rob_mulder

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden