Een huis is geen auto

Geplaatst op 25 sep 2015 , bijgewerkt 25 sep 2015, 13:51

Als u een nieuwe auto koopt, kunt u erop rekenen dat deze tiptop wordt afgeleverd, zonder krassen op de voorruit, vlekken op de bekleding, defecte r...

Als u een nieuwe auto koopt, kunt u erop rekenen dat deze tiptop wordt afgeleverd, zonder krassen op de voorruit, vlekken op de bekleding, defecte remmen of een disfunctionerend ventilatiesysteem. En als na verloop van tijd alsnog een gebrek de kop op steekt, dan mag u er van uit gaan dat dit kosteloos wordt hersteld, met excuses voor het ongemak.

Hoe anders is dit met een nieuwbouwwoning. Die wordt in de regel met 15 tot 20 gebreken opgeleverd. En als het ventilatiesysteem naar behoren werkt, is dat eerder uitzondering dan regel. Wat zou het mooi zijn als de bouw dezelfde kwaliteitsstandaarden zou aanhouden als de auto-industrie...!

Maar hoe zit het dan met de recente perikelen bij Volkswagen, zult u misschien vragen. Daar hebben de kwaliteitssystemen het toch lelijk laten afweten, waardoor de milieuvervuiling veel groter is dan beloofd? Daar heeft u gelijk in, maar een dergelijke wanprestatie is in de auto-industrie kennelijk zo uitzonderlijk en onverwacht dat de kranten er vol van staan, de politiek er schande van spreekt, miljardenboetes boven de markt hangen, autobezitters in opstand komen, de beurswaarde keldert en de topman opstapt.

Daar moet je in de bouw eens om komen. Zo is algemeen bekend dat de wettelijk vereiste energiezuinigheid van een nieuwbouwwoning (de zogeheten EPC-norm) vaker niet dan wel wordt gehaald. En geen haan die er naar kraait.

Een huis is geen auto, zult u misschien tegenwerpen. Dat is absoluut waar. Maar waarom eigenlijk niet?