Een heldere energierekening. Dat moet toch kunnen

Geplaatst op 07 jul 2017 , bijgewerkt 07 jul 2017, 11:00

Energie lijkt zo’n simpel product. Je draait een knop om en je hebt gas of stroom. De meter loopt. En voor het verbruik krijg je een rekening. De praktijk is ingewikkelder.

De energierekening is een puzzel, een soort woordzoeker. Pak de toelichting erbij en zoek op: energiebelasting, opslag duurzame energie, regiotoeslag, correctiefactor, energiebelasting, meterhuur, capaciteitstarief.

Zestig procent van de consumenten kan er dan ook geen touw aan vastknopen, bleek vorige maand uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de energiebedrijven vervolgens tot 1 juli de tijd heeft gegeven om hun rekeningen te verduidelijken. En wel zo, dat klanten die voortaan zelf kunnen controleren.

Vereniging Eigen Huis stelde eerder dit jaar vast (in een steekproef onder tweehonderd leden) dat energierekeningen nogal wat fouten bevatten. Geen missers in het voordeel van de klant, en ook geen missers die eenvoudig op te sporen waren.

Zestig procent kan er geen touw aan vastknopen


Vereniging Eigen Huis heeft de ACM toen opgeroepen in te grijpen en gelukkig heeft die toezichthouder nu een deadline gesteld. Wij zullen uiteraard in de gaten houden of energiebedrijven zich beteren. Wij hebben destijds ook gepleit voor een vaste, desnoods verplichte indeling van de energierekening. Een heldere rekening voor een simpel product. Dat moet toch kunnen.

Cindy van de Velde
Algemeen directeur Vereniging Eigen Huis
Volg @CindyvdVelde op Twitter

Wat vindt u van uw energierekening? Begrijpelijk of abracadabra? Laat uw reactie hier achter:

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden