Wie zijn die leden van Vereniging Eigen Huis?

Geplaatst op 27 jul 2017 , bijgewerkt 27 jul 2017, 11:00

Vereniging Eigen Huis is de laatste jaren gegroeid als kool en passeert naar verwachting snel de 750.000 leden. Wie zijn die duizenden mensen die ons als vereniging sterk maken? En wat kunnen we voor ze betekenen? Frank Muller, manager marketing en communicatie, duikt in het ledenbestand.

Uitgeleerd en 23 jaar oud was ik, toen ik in 1994 van de provincie naar het grote Amsterdam verhuisde. Binnen een jaar kocht ik een piepklein appartementje in de Spuistraat. En ik werd lid van Vereniging Eigen Huis; mijn vader zei dat dat moest. Ik heb er nooit spijt van gehad. Hoe kon ik weten dat ik twintig jaar later in de leiding zou zitten van deze een-na-grootste consumentenorganisatie van Nederland?  

Duizenden starters

Net zoals ik toen, vinden nog elk jaar duizenden starters hun weg naar Vereniging Eigen Huis. Om precies te zijn: zo’n 30.000 leden zijn tussen de 25 en 34 jaar oud. Dat weten we dankzij onze afdeling Marketingbeleid & Onderzoek en onder meer via het ledenpanel dat ruim 20.000 leden rijk is. Om iedere dag weer voor onze 740.000 leden op te kunnen komen, moeten we natuurlijk wel weten wie onze leden zijn. 

Meeste leden in Noord- en Zuid-Holland

Wist u bijvoorbeeld dat de meeste leden in Noord- en Zuid-Holland wonen, gevolgd door Gelderland en Brabant? En dat 30 % een gezin met kinderen heeft? De grootste groep (48 %) bestaat uit een tweepersoons huishouden. Een logische: 99 % van onze leden heeft een koopwoning, 1 % is huurder.

Leden per provincie

60 % bestaande woning, 34 % nieuwbouw

Ook over hoe onze leden wonen, weten we het nodige. Zo heeft 60 % een bestaande woning, 34 % een nieuwbouwhuis. En dan is er nog een klein percentage dat zelf een woning heeft gebouwd. Het grootste aantal leden woont in een tussenwoning, gevolgd door vrijstaand. De meeste mensen hebben een tuin (87 %) en 26 % heeft zonnepanelen. 

Soort woning leden VEH

Interessant en belangrijk, zo’n kijkje in ons ledenbestand. Cijfers helpen ons om de behoeftes van onze leden in kaart te brengen. Sinds 1974 komen we vasthoudend op voor woningbezitters. Niet alleen in Den Haag, maar ook richting de banken. En richting de aannemers. En de makelaars. Een paar resultaten: een makelaar mag niet meer gelijktijdig optreden voor koper en verkoper, contracten van makelaars en aannemers zijn consumentvriendelijker gemaakt en mede dankzij de vereniging is er nu prijsconcurrentie in het notariaat.

Niet alleen met lobby’s helpen wij onze leden, ook met kennis, advies en diensten. Zo staat u met een bouwtechnische keuring sterker bij het bieden op een huis. Met onafhankelijk hypotheekadvies krijgt u een nog net iets betere geldverstrekker. En met een paar muisklikken bespaart u op uw energierekening met de Collectieve Inkoop Energie of de Collectieve Inkoop Zonnepanelen. 

Wat tot slot ook uit onze onderzoeken blijkt: 750.000 leden betekent 18 % van alle huiseigenaren in Nederland. Dat betekent ook dat 82 % nog geen lid is. En dat willen we natuurlijk graag veranderen: hoe groter we zijn, hoe meer we kunnen bereiken. Uiteindelijk hebben we maar één doel: de positie van de huiseigenaar versterken.

Ledenpanel?

Graag blijven we in contact met zoveel mogelijk leden. En voor het ledenpanel zoeken we nog nieuwe leden.

Over de auteur

Frank Muller is manager marketing & communicatie bij Vereniging Eigen Huis.

De peildatum van de cijfers in dit blog is februari 2017.
 

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden