Artikel
Energie

Loop uw energieafrekening eens na

En bespaar tientjes tot honderden euro's

Iets minder dan de helft van de huishoudens controleert meerdere posten op de energierekening, blijkt uit de recentste Energiemonitor. Een goede zaak, vindt Karin Boog, financieel specialist bij Vereniging Eigen Huis, ‘want er kunnen fouten op de rekening staan’. 
Auteur: Marijke van Gerven

De energierekening controleren? Doe de tienminutencheck

Iedereen met een energiecontract krijgt eens per jaar een afrekening van zijn energieleverancier met daarop onder meer het werkelijke stroom- en gasverbruik in de afgelopen twaalf maanden. Iets minder dan de helft (48 %) van de huishoudens controleert meerdere posten op de energierekening, blijkt uit de recentste Energiemonitor (een halfjaarlijks onderzoek van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt).

Een goede zaak, vindt Karin Boog, financieel specialist bij Vereniging Eigen Huis, ‘want er kunnen fouten op de rekening staan’. Daarom adviseert ze mensen die de jaarrekening nog nooit hebben nagelopen dat toch echt eens te doen.

Steekproef tweehonderd energierekeningen

Boog controleerde begin vorig jaar bij wijze van steekproef tweehonderd energierekeningen van leden van Vereniging Eigen Huis. Op vijftien hiervan stonden kleine, maar ook grote fouten: de vermindering van de energiebelasting werd niet verrekend, netbeheerkosten waren te hoog, verbruiksgegevens klopten niet en een energieleverancier rekende onterecht een correctiefactor voor elektriciteit. De betreffende huishoudens betaalden daardoor enkele tientjes en soms honderden euro’s te veel.

'De rekening ís soms niet te controleren'

Nalopen dus, die nota. Maar dat vindt ongeveer een kwart (26 %) van de ondervraagde huishoudens lastig, blijkt uit het eerder genoemde onderzoek van de ACM. Dat begrijpt Boog wel. ‘De rekening ís soms niet te controleren.’

Dat bleek toen de ACM vorig jaar – mede op aandringen van Vereniging Eigen Huis – de rekeningen van veertig energiebedrijven nader bekeek. Slechts zestien van hen verstuurden duidelijke facturen. 21 leveranciers moesten hun rekeningen een beetje aanpassen, om die voor de klant beter te controleren te maken. Twee kleine leveranciers, Fenor en Robin Energie, kregen zelfs een last onder dwangsom opgelegd omdat ze, onder meer, niet duidelijk maakten welk tarief ze voor gas en/of elektra berekenden over welke periode.

Energierekening in vast stramien

Uiteindelijk brachten Fenor en Robin Energie, en de overige op de vingers getikte energiebedrijven hun rekening meer op orde. Maar volgens Karin Boog kan het nog steeds beter. ‘Rekeningen zijn nog steeds rommelig en onoverzichtelijk.’ Boog zou daarom graag zien dat de minister energieleveranciers verplicht hun rekeningen volgens een vast stramien op te maken, zodat ze beter controleerbaar en vergelijkbaar worden. De vereniging is pas tevreden als ze bovendien foutloos zijn.

Niet eens met de manier waarop een energiebedrijf uw klacht over een rekening afhandelt? Stap naar de Geschillencommissie

Energierekeningen moeten foutloos en begrijpelijk zijn. Vooral nu steeds meer huishoudens energie opwekken of hun energieverbruik per uur gaan afrekenen, moeten rekeningen te controleren zijn. De vereniging houdt in de gaten of dit het geval is en blijft daartoe steekproeven doen.

Dit is een bewerkte versie van het artikel 'Loop uw jaarlijkse energieafrekening eens na' uit Eigen Huis Magazine, editie mei 2018.

logoWebsitevhjaar

Wij zijn genomineerd voor website van het jaar 2018. Stem ook!

Stem nu!
Sta ook sterker met ruim 750.000 leden.