Belastingtelefoon scoort opnieuw onvoldoende

Geplaatst op 23 feb 2016 , bijgewerkt 23 feb 2016, 14:50

De Belastingtelefoon krijgt voor de vierde keer een onvoldoende in een onderzoek van de Consumentenbond. Dit keer scoort de telefonische hulplijn het rapportcijfer 4.

De Consumentenbond belde in november honderd keer naar de Belastingtelefoon, met tien vragen. In vergelijking met eerdere onderzoeken wordt een beller nu sneller doorverbonden naar een specialist. Maar die aanpak werpt geen vruchten af, omdat de beller niet vaker het goede antwoord kreeg.

Verder attenderen medewerkers van de Belastingtelefoon de beller te weinig op de site van de Belastingdienst, waar veel antwoorden te vinden zijn. En bellers met complexe vragen werden tijdens het onderzoek geen enkele keer doorverwezen naar een externe adviseur, hoewel de directeur van de Belastingtelefoon dit wel beloofde na het onderzoek in 2014. Toen scoorde de Belastingtelefoon het rapportcijfer 4,6.

De Consumentenbond publiceert het nieuwe onderzoek in de Consumentengids van maart.

De Belastingdienst deed ook eigen onderzoek naar de Belastingtelefoon. Over heel 2015 verwerkte de hulplijn circa anderhalf miljoen fiscale vragen. Daarvan is 89% correct beantwoord, schrijft de dienst op de eigen site.

Aangifte voor 1 mei

Huiseigenaren kunnen hun aangifte inkomstenbelasting over 2015 indienen tussen 1 maart en 1 mei 2016. Dat kan dit jaar op twee manieren: op Mijn Belastingdienst en met de app Aangifte 2015.

Vereniging Eigen Huis heeft de speciale aandachtspunten voor huiseigenaren op een rij gezet, in de Belastingwijzer.

Download de Belastingwijzer