Meer klachten over schadeafhandeling Groningen

Geplaatst op 24 mrt 2016 , bijgewerkt 24 mrt 2016, 13:00

Het aantal klachten over afhandeling van aardbevingsschade in Groningen is in 2015 fors toegenomen. Dat concludeert Onafhankelijke Raadsman Leendert Klaassen in zijn jaarverslag.

Vorig jaar ontving Klaassen 267 klachten. Dat was ruim 50% meer dan in 2014. De Onafhankelijke Raadsman vervult zijn ombudsfunctie op verzoek van de Tweede Kamer.  

Veel klachten gaan over de gebrekkige communicatie van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en het Centrum Veilig Wonen, dat namens de NAM klachten van bewoners afhandelt.  

Een andere veel voorkomende klacht betreft schadetaxaties. Bewoners wijzen dikwijls op verschillen in uitkomsten tussen naburige en soms gelijksoortige woningen, staat in het jaarverslag. Klaassen constateert ook dat de schade vaak niet is opgenomen, hoewel de NAM dat wel had beloofd.

Vereniging Eigen Huis kwam eerder tot soortgelijke conclusies, na raadpleging van haar Groningse leden.

Jaarverslag Onafhankelijke Raadsman 
Meer over aardbevingen Groningen