Ombudsman: veel mis bij schuldhulpverlening

Geplaatst op 11 mei 2016 , bijgewerkt 11 mei 2016, 15:00

Bij de schuldhulpverlening gaat veel mis. De overheid gaat te veel uit van de zelfredzaamheid van burgers, concludeert de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen in een rapport.

Het gebrek aan zelfredzaamheid is juist een van de redenen waarom mensen in financiële problemen komen, stelt de ombudsman. ‘Zelfredzaamheid is een illusie. Burgers die niet aan de standaard voldoen, staan buiten spel.’

Eigen woning

Als burgers aankloppen bij gemeenten voor schuldhulpverlening, stuiten ze volgens Van Zutphen op drempels. Als iemand een eigen woning heeft, of zelfstandig ondernemer is, kan dat een reden zijn om niet te worden toegelaten. Er is weinig maatwerk: als iemand niet aan de eisen voldoet voor een schuldregeling, is er te weinig oog voor alternatieven. Ook zijn doorlooptijden te lang en de bereikbaarheid slecht.

De ombudsman pleit voor meer en eerdere ondersteuning van de mensen die minder zelfredzaam zijn. Zowel voor als tijdens het traject van schuldhulpverlening. Ook wil hij maatwerkoplossingen en kortere doorlooptijden. Van Zutphen roept de staatssecretaris op hierover met gemeenten in gesprek te gaan.

Klachten

In 2012 trad de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking. De wet moet binnen vier jaar worden geëvalueerd. De ombudsman stelt geregeld klachten te krijgen van mensen met problematische schulden, die niet weten hoe het verder moet of waar ze terecht kunnen. Deze klachten en de evaluatie waren de aanleiding voor het onderzoek.

Lees meer:
Persbericht Nationale Ombudsman
(11 mei 2016)
Houd grip op uw financiën