Rapportcijfers verzekeraars openbaar

Geplaatst op 30 jun 2016 , bijgewerkt 30 jun 2016, 16:34

Het Verbond van Verzekeraars zet ruim 11.000 klantbeoordelingen van verzekeringsmaatschappijen online. De branche hoopt zo meer openheid uit te stralen en inzicht te krijgen in de wensen van de klant. 

Op de website verzekeraarsinbeeld.nl staan sinds donderdag de rapportcijfers van vijftig verzekeraars, die onderzoeksbureau TNS NIPO onder consumenten verzamelde. Klanten beoordeelden ze op zaken als tevredenheid, klantgerichtheid, duidelijkheid, vertrouwen en deskundigheid.

Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald, zodat consumenten kunnen zien of en hoe verzekeraars zich hebben verbeterd. Het is het niet mogelijk per type verzekering naar de best beoordeelde verzekeraar te zoeken. 

Laagdrempelig

'De klant kan beter dan wie dan ook de prestaties van verzekeraars beoordelen', zegt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. 'We geven nu op een laagdrempelige manier openheid over de scores per verzekeraar. Het biedt volgens ons waardevolle informatie voor de klant.'

Bovenaan de lijst prijkt nu schadeverzekeraar ZML met een gemiddeld cijfer van 8,3, gevolgd door ANWB Verzekeren met een 7,6. De derde plaats wordt gedeeld door Centraal Beheer en Interpolis met een 7,5. Onderaan de top 50 zijn Aegon, ASR en Rialto Verzekeringen te vinden met een krappe voldoende. 

Meer informatie
Website Verzekeraars in beeld
Woonverzekeringen