Verzekeraars openen adviesloket woekerpolissen

Geplaatst op 05 jul 2016 , bijgewerkt 05 jul 2016, 14:00

Het Verbond van Verzekeraars heeft een loket geopend voor woekerpolisklanten die hun te dure beleggingsverzekering willen aanpassen. 

Verzekeraars die te dure beleggingsverzekeringen verkochten, zijn verplicht hun klanten te adviseren hoe zij de polis kunnen omzetten naar een goedkoper product. Toch weten veel consumenten nog niet wat ze aan moeten met een nog lopende polis. Woekerpolisklanten die ontevreden zijn over het hersteladvies kunnen vanaf nu terecht bij het woekerpolisloket

De gratis hersteladviezen van het loket worden verstrekt door een externe partij om de onafhankelijkheid te garanderen. Woekerpolishouders moeten zelf de benodigde informatie digitaal bij het loket aanleveren, eventueel overleg gaat ook online. Binnen twee weken levert het loket een advies. 

Weinig vertrouwen

De Autoriteit Financiƫle Markten (AFM) roept woekerpolishouders die nog geen hersteladvies hebben gehad snel te handelen. 'Dit adviesloket is vooral bedoeld voor consumenten die niet in gesprek wilden over hun polis. Bijvoorbeeld omdat ze onvoldoende vertrouwen in hun oorspronkelijke adviseur of verzekeraar hebben', zegt Femke de Vries, bestuurslid van de AFM. 'Ik hoop dat klanten zich verdiepen in hun polis en in actie komen als dat nodig is, via dit adviesloket of hun eigen adviseur.'

Vereniging Eigen Huis vindt het een goede zaak dat woekerpolisklanten nog een mogelijkheid krijgen voor gratis hersteladvies. 'Maar financiƫle dienstverlening draait wel om vertrouwen', zegt manager belangenbehartiging Nico Stolwijk. 'De woekerpolisaffaire sleept zich nu al tien jaar voort. Ik vraag mij af of polishouders na al die jaren dit loket in groten getale weten te vinden.'

Meer informatie
Loket hersteladvies beleggingsverzekeringen
Wat is een woekerpolis en wat wordt eraan gedaan?