‘Huiseigenaren willen meer contact met adviseur’

Geplaatst op 07 sep 2016 , bijgewerkt 07 sep 2016, 08:00

Veel huiseigenaren willen meer contact met hun hypotheekadviseur. Een kwart van hen wil met enige regelmaat contact met hun adviseur, terwijl maar een op de acht dat ook daadwerkelijk heeft.

Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1588 leden. Huizenkopers zijn na het afsluiten van de hypotheek wel wat tevredener over de dienstverlening van de hypotheekadviseur dan vorig jaar (55% tegen 51%).

Het initiatief tot het contact ligt vaak bij de huiseigenaar (77%). Maar die verwacht juist dat de hypotheekadviseur het voortouw neemt. Huiseigenaren willen hun adviseur vooral spreken als er veranderingen zijn in de hypotheekmarkt, aan hun hypotheek (zoals het aflopen van de renteperiode) of in hun persoonlijke situatie. Van dat laatste moeten ze hun bank dan wel zelf op de hoogte stellen. 

Meer duidelijkheid


Vereniging Eigen Huis wil dat consumenten bij de keuze voor een hypotheekadviseur al duidelijkheid krijgen over wat ze na het afsluiten van de hypotheek aan dienstverlening mogen verwachten en wat dat kost.

‘Adviseurs moeten meer werk maken van onderhoud aan hypotheken’, zegt Rob Mulder, directeur kennis en belangenbehartiging van de vereniging. ‘De huidige regelgeving is nog teveel gericht op het moment van afsluiten van de hypotheek. Maar in de dertig jaar daarna krijgt vrijwel iedere huiseigenaar te maken met veranderingen in de persoonlijke situatie en wijzigingen op de hypotheekmarkt.’

Lees meer:
Persbericht Vereniging Eigen Huis (6 september 2016)
Onderzoek over nazorg hypotheek (2016)