Energieleveranciers informeren klanten beter

Geplaatst op 20 sep 2016 , bijgewerkt 20 sep 2016, 13:13

Huiseigenaren kunnen rekeningen en aanbiedingen van energiebedrijven gemakkelijker met elkaar vergelijken dan een paar jaar geleden.  Dat blijkt uit een analyse van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Energieleveranciers informeren hun klanten namelijk steeds beter over het contract, de voorwaarden en de kosten. 

Omdat het voor huishoudens soms moeilijk was in te schatten hoe hoog hun energierekening werd na een overstap, vroeg de ACM leveranciers eind 2014 consumenten beter te informeren. De toezichthouder legde enkele leveranciers een last onder dwangsom op om dit voor elkaar te krijgen. 

Onlangs heeft de ACM energieleveranciers gevraagd om hun jaar- en eindafrekeningen te verbeteren. Consumenten die vinden dat deze rekeningen onduidelijk zijn, kunnen dit doorgeven aan Consuwijzer. Volgens de ACM dwingt een kritische opstelling van consumenten bedrijven tot betere service, scherpere prijzen en innovatie. 

Wat vindt Vereniging Eigen Huis? 

‘Dat energieleveranciers hun klanten beter informeren dan voorheen, is een stapje in de goede richting,’ zegt Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. Wel valt volgens hem nog veel winst te behalen bij het controleerbaar, vergelijkbaar en begrijpelijk maken van energierekeningen en de overzichten die mensen met een slimme meter krijgen. ‘Minister Henk Kamp van Economische Zaken zou energieleveranciers moeten verplichten een vast format te gebruiken voor rekeningen en overzichten. Dat hebben wij hem in 2014 al gevraagd,’ zegt Van der Veen. Vereniging Eigen Huis onderzoekt of energieoverzichten sinds 2014 duidelijker zijn geworden.