Mensen met woekerpolis vangen bot bij Kifid

Geplaatst op 29 sep 2016 , bijgewerkt 29 sep 2016, 14:00

Consumenten met een woekerpolis verwachten te veel van verzekeraars en adviseurs bij het zoeken naar een oplossing. Dat oordeelt klachteninstituut Kifid in de eerste vier zaken die consumenten daarover hebben aangespannen.

Adviseurs moeten consumenten wel zorgvuldig adviseren, maar ze zijn volgens het Kifid niet verplicht meer te doen dan het aanpassen of omzetten van de oorspronkelijke polis. Ze hoeven ook geen volledige uitsplitsing van de kosten te geven van het afgesloten product of de besproken opties.

Verzekeraars moeten zich inspannen om mensen een weloverwogen keuze te laten maken over wat te doen met hun woekerpolis. Ze moeten adviseurs voldoende informatie geven, zodat zij op hun beurt consumenten goed kunnen adviseren. Maar verzekeraars zijn volgens het Kifid niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor een deugdelijk hersteladvies van woekerpolissen en de kosten daarvan. 

Miljoenen woekerpolissen


Het Kifid ontving tot nog toe ruim dertig klachten over het hersteladvies van verzekeraars en assurantieadviseurs. De uitspraken van het financiĆ«le klachteninstituut gaan over de aard van dit advies. Niet over mogelijke vergoedingen van verzekeraars aan consumenten vanwege tegenvallende opbrengsten van woekerpolissen. Daarover lopen diverse rechtszaken. 

De woekerpolisaffaire speelt al sinds in 2006 duidelijk werd dat bij veel beleggingsverzekeringen te hoge, verborgen kosten werden gerekend. In totaal zijn in Nederland omstreeks 7 miljoen van deze polissen afgesloten. 

Lees meer over de woekerpolis