E.ON verstuurde 2.500 foutieve energierekeningen

Geplaatst op 03 okt 2016 , bijgewerkt 04 okt 2016, 15:47

Zo'n 2.500 klanten van energieleverancier E.ON ontvingen dit jaar een foutieve jaarrekening. Hierdoor betaalden zij tot honderden euro's te veel voor stroom, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de energierekeningen van enkele E.ON-klanten. 

Bij de benadeelde klanten staat een zogenoemde correctiefactor elektriciteit op de rekening vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten viel hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de correctiefactor elektriciteit ├╝berhaupt niet in rekening moet worden gebracht. 

Sinds januari ontving E.ON al klachten over te hoge rekeningen. Het energiebedrijf ging uit van incidenten.

Onbekend bedrag

Afgelopen zaterdag verzocht Vereniging Eigen Huis E.ON in het televisieprogramma Kassa benadeelde klanten snel te informeren. Ook moet de energieleverancier de klanten het te veel betaalde geld terugbetalen. E.ON-directeur Roel Meijerink zegde dit toe. Met alle klanten met een foutieve rekening wordt binnen vier weken contact opgenomen.

Volgens Meijerink gaat het om klanten die van E.ON overstappen naar een andere energieleverancier en om mensen met meters met vier telwerken. Om hoeveel geld het gaat, kon Meijerink zaterdag niet zeggen.

'Het is schokkend dat E.ON ondanks eerdere signalen zo lang niet ingreep', zegt Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur energie van Vereniging Eigen Huis. 'Het is daarom goed nieuws dat E.ON klanten met een foutieve rekening nu zelf gaat benaderen. We zullen controleren of de energieleverancier dit ook echt doet.'