Nieuwsberichten

Blijf op de hoogte van alles wat er speelt op de woningmarkt en bekijk de laatste nieuwsberichten rondom wonen en eigenwoningbezit. Berichten ouder dan een maand zijn terug te vinden in ons nieuwsarchief.

Ook ACM vindt energienota te onduidelijk

Geplaatst op 15 nov 2017 , bijgewerkt 15 nov 2017, 10:00

Slechts 16 van de 40 energiebedrijven sturen begrijpelijke en controleerbare nota’s. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vereniging Eigen Huis constateerde in februari 2017 al dat energienota’s te complex zijn.

De jaarnota’s van drie energieleveranciers zijn zelfs zo slecht, dat als ze begin 2018 niet aan de ACM-normen voldoen, de ACM een boete gaat opleggen. 

Duidelijke tarieven en gelijke eenheden

De ACM wil onder meer dat tarieven die tussentijds zijn aangepast duidelijk zichtbaar zijn en niet als gemiddelde over de hele factuurperiode worden vermeld. Daarnaast moeten op de energienota en in het energiecontract dezelfde eenheden staan: als het contract prijzen geeft per dag, dan moet dat zo ook op de nota terugkomen.

Eerder had de ACM de energiebedrijven tot 1 juli 2017 de tijd gegeven om met verbeteringen te komen. Bij maar liefst 24 leveranciers voldeden de nota’s op 1 juli 2017 niet aan bovengenoemde eisen.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Vereniging Eigen Huis wees minister Kamp eerder al op onduidelijke energienota’s. Ook constateerde de vereniging in februari dat energienota’s vaak zo complex zijn dat alleen experts de fouten kunnen ontdekken. De vereniging verzocht de ACM destijds in actie te komen en toe te zien op begrijpelijke en correcte nota’s. 

De vereniging vindt het jammer dat de ACM alleen heeft gekeken naar de duidelijkheid van energienota’s en niet naar of de nota’s kloppen. Ook worden de drie leveranciers die echt ondermaats presteren niet bij name genoemd. Vereniging Eigen Huis vindt dat consumenten het recht hebben om te weten welke leveranciers dat zijn. 

Gemiste kans

Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur Energie: ‘We zijn blij dat de ACM in actie komt. Helaas scoren lang niet alle energiebedrijven een voldoende. Het is in het belang van de consument om te weten welke leveranciers dit precies zijn. Bovendien vinden we het een gemiste kans dat de ACM niet heeft gekeken of de nota’s kloppen. Ons eerdere onderzoek gaf daar alle reden toe. Consumenten hebben recht op een leesbare en vooral juiste jaarnota.’

Meer informatie

 

Meer nieuws

Wilt u meer achtergronden weten of bent u op zoek naar oudere nieuwsberichten?

Naar het nieuwsarchief

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden