Geslaagd experiment: aantal hypotheekchecks verdubbeld

Geplaatst op 11 feb 2021 , bijgewerkt 11 feb 2021, 13:00

Samen met het Nibud en Florius heeft Vereniging Eigen Huis onderzocht hoe je huiseigenaren het beste kunt activeren om de betaalbaarheid van hun aflossingsvrije hypotheek te onderzoeken. Met succes: het aantal hypotheekchecks is verdubbeld.

Het onderzoek naar verschillende activatieboodschappen is onderdeel van het Actieplan Consumentenkeuzes, waar Vereniging Eigen Huis aan deelneemt. Het Actieplan is in 2019 in het leven geroepen door het Ministerie van Financiën en heeft als doel het helpen van consumenten bij het nemen van financieel gezonde beslissingen. 

Verschillende brieven

Florius en de vereniging hebben verschillende versies van brieven gestuurd naar huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek om ze op te roepen de hypotheekcheck van Florius te doen. Een briefvariant met de vereniging als mede-afzender leidde duidelijk meer gebruikers naar de check: bijna een verdubbeling.      

Aflossingsvrije hypotheek onderzoeken

Vereniging Eigen Huis vindt het belangrijk dat huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek tijdig onderzoeken of hun aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de looptijd of bij pensionering nog steeds betaalbaar is. Zo kunnen zij óf gerustgesteld worden, óf nog naar een oplossing zoeken als blijkt dat de betaalbaarheid in het geding komt. 

Juist in deze onzekere, stressvolle tijden zijn consumenten eerder geneigd minder rationele keuzes te maken en handelen zij vaker intuïtief. Enkel goede informatievoorziening is daarom niet voldoende om gezonde financiële keuzes te maken. 

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) heeft de Kamer in een brief geïnformeerd over de voortgang van het Actieplan Consumentenkeuzes. 

Meer informatie