Liander biedt inzicht in terugleverproblemen zonnestroom, wie volgt?

Geplaatst op 26 jul 2022 , bijgewerkt 26 jul 2022, 13:06

Vereniging Eigen Huis deed eerder een oproep aan netbeheerders om transparanter te zijn over de netproblemen. Huiseigenaren die zonnepanelen overwegen moeten gewezen worden op de risico's van tijdelijke uitschakeling door overbelasting op het net in hun wijk. Met de nieuwe tool, de Postcodechecker van netbeheerder Liander, wordt hier opvolging aan gegeven. Ondanks beperkingen is het een goede ontwikkeling. De vereniging roept andere netbeheerders op om met een soortgelijke tool te komen. 

Als een huiseigenaar die aangesloten is bij Liander zijn postcode en huisnummer invoert in de tool, zijn er twee mogelijke uitkomsten: nee, er zijn geen terugleverproblemen bekend of ja, er zijn terugleverproblemen bekend. Verschijnt er ‘ja’ in beeld dan ontvang je tips wat je kunt doen als de zonnepanelen toch uitvallen en krijg je een schatting van wanneer de problemen opgelost zijn. Wanneer er ‘nee’ verschijnt geeft dit geen garantie dat er geen problemen zijn of in de toekomst optreden. Het systeem is kwetsbaar omdat het afhankelijk is van de meldingen van zonnepaneeleigenaren zelf. Verder wordt er geen inzicht gegeven in de grootte van het probleem terwijl huiseigenaren dit wel willen weten. 

Piekbelasting

Nederland ligt steeds voller met zonnepanelen. Op zonnige dagen wordt er daardoor soms meer elektriciteit opgewekt dan dat er wordt verbruikt. Hierdoor ontstaat er een piek op het elektriciteitsnet. Het net is daar niet op gebouwd. Om te voorkomen dat apparatuur doorbrandt, schakelt de omvormer van de zonnepanelen automatisch uit en leveren de zonnepanelen tijdelijk geen elektriciteit. Liander werkt samen met andere netbeheerders aan een grootschalige verzwaring van het net. Hier gaat veel tijd overheen. In de tussentijd probeert Liander zo goed mogelijk inzicht te geven in de wachttijden, geplande werkzaamheden en mogelijkheden om een woning te verduurzamen. De Postcodechecker helpt hierbij.