Energieleveranciers melden tariefwijziging te laat

Geplaatst op 26 sep 2022 , bijgewerkt 26 sep 2022, 15:30

Diverse energieleveranciers kondigen tariefwijzigingen te laat aan bij hun klanten. De wettelijke termijn is minimaal 30 dagen. “Huishoudens worden overrompeld met een tariefverhoging die binnen 10 dagen wordt doorgevoerd. Energieleveranciers moeten zich aan de gestelde termijnen houden”, aldus Jurgen Jansen van Vereniging Eigen Huis. De vereniging roept de leveranciers op om de tariefswijziging uit te stellen.

Tijdige tariefwijziging

Vorige week maakten verschillende energiebedrijven, waaronder Essent en Eneco, bekend de tarieven voor variabele energiecontract per 1 oktober te verhogen. Dat is 10 dagen voor de tariefswijziging, terwijl de wet voorschrijft dat leveranciers wijzigingen tijdig bekend moeten maken zodat klanten kunnen overstappen wanneer zij dat willen. Zowel de Autoriteit Consument & Markt (ACM), als de Geschillencommissie Energie geven aan dat onder “tijdig” minimaal 30 dagen moet worden verstaan. 

Bezwaar maken

Klanten kunnen bezwaar maken tegen de te late melding van de tariefswijziging en de leverancier vragen om te bevestigen dat de tariefswijziging niet eerder dan 30 dagen na de aankondiging ingaat. Hiervoor heeft de ACM een voorbeeldbrief beschikbaar gesteld. Wanneer de energieleverancier geen verdere stappen zet, kunnen klanten naar de Geschillencommissie stappen. 

Actie vereist energieleveranciers

Het is juridisch belangrijk om bezwaar te maken tegen de te late melding. De vereniging vindt echter dat leveranciers de bezwaren niet mogen afwachten. Ook mogen zij uitstel van de tariefswijziging niet alleen toepassen bij klanten die bezwaar maken. Vereniging Eigen Huis roept de leveranciers op om actief een oplossing te bieden door alle klanten te melden dat de tariefswijziging later ingaat. Zo wordt de aankondigingstermijn van 30 dagen alsnog nageleefd. 

Meer informatie