Persberichten Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis staat journalisten en andere vertegenwoordigers van de pers graag te woord.
De afdeling perszaken is bereikbaar op telefoonnummer (033) 450 76 88 (ook buiten kantoortijden) of per e-mail: pers@eigenhuis.nl 

Onze persvoorlichters zijn:

Overzicht recente persberichten 

VEH: 'Beperk nabellen vorige energieleveranciers'

Geplaatst op 03 jun 2013 , bijgewerkt 03 jun 2013, 14:59

Greenchoice en UnitedConsumers zijn door leden van Vereniging Eigen Huis (VEH) als beste energieleveranciers beoordeeld. Budget Energie wordt het laa...

Greenchoice en UnitedConsumers zijn door leden van Vereniging Eigen Huis (VEH) als beste energieleveranciers beoordeeld. Budget Energie wordt het laagst gewaardeerd. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek 2013 van de vereniging naar alle energieleveranciers. Bijna 7 op de 10 VEH-leden zijn al eens naar een andere energieleverancier overgestapt, hiervan stapten 4 op de 10 zelfs vaker over. Telefoontjes van voormalige leveranciers worden als onprettig ervaren. Vereniging Eigen Huis wil daarom dat het Bel-me-niet-register zó wordt aangepast, dat energieleveranciers hun oud-klanten maximaal een jaar na vertrek mogen bellen.

Voor het vierde jaar op rij vroeg Vereniging Eigen Huis haar leden naar hun tevredenheid over hun energieleverancier. Aan het onderzoek deden bijna 14.000 mensen mee. Koplopers Greenchoice en UnitedConsumers waren ook vorig jaar de best beoordeelde leveranciers. Budget Energie neemt de laatste plaats over van Oxxio en NL Energie, die beiden een betere waardering kregen dan in 2012.  

Algemene tevredenheid over Budget Energie ondermaats

De algemene tevredenheid voor de leveranciers wordt gewaardeerd met rapportcijfer 7,5. Nieuwkomer Budget Energie wordt met een 6,7 het laagst gewaardeerd. Greenchoice en UnitedConsumers scoorden het hoogst, elk een 8,2. De grootste stijger ten opzichte van vorig jaar is NL Energie die van het rapportcijfer 7,1 naar een 7,3 gaat. E.ON daalt het sterkst, van 7,8 naar 7,3. Deze daling lijkt veroorzaakt te worden door het hoge aantal mensen dat moest bijbetalen op de eindafrekening en de toename van het aantal klachten. Op de afzonderlijk gemeten onderdelen, zoals communicatie, bereikbaarheid, eindafrekening en klantvriendelijkheid is de tevredenheid voor vrijwel alle leveranciers gestegen ten opzichte van 2012. Het percentage leden dat de afgelopen 12 maanden een klacht bij hun leverancier heeft ingediend stagneert bij 5%. Klachten wegen zwaar mee in het eindoordeel over een leverancier.

Toenemend aantal overstappers

Het aantal overstappers onder leden van Vereniging Eigen Huis is opnieuw toegenomen. 69% van de ondervraagde leden is wel eens overgestapt naar een andere leverancier. Een jaar geleden was dit 59%. Van deze 69% is 42% zelfs vaker dan één keer overgestapt. Meer dan de helft van de overstappende leden heeft deze stap gemaakt door mee te doen aan een collectieve inkoop. Mensen die aangeven nooit te zijn veranderd van energieleverancier geven vooral aan “er niet mee bezig zijn”.

Bel-me-niet-register aanscherpen

Consumenten vinden het niet prettig om actief benaderd te worden door energieleveranciers. Essent maakt verhoudingsgewijs het meest gebruik van telefonische verkoop. NUON en Oxxio zijn vooral actief met deur tot deur verkoop. Vooral de verkooppraktijken van Oxxio vallen in verkeerde aarde, maar ook over DONG Energy, NL Energie en NUON is de helft of meer van de ondervraagde leden ontevreden. Vereniging Eigen Huis constateert dat het huidige Bel-me-niet-register tekortschiet. Volgens de regels mogen leveranciers oud-klanten, ondanks hun inschrijving in het register, toch blijvend en onbeperkt telefonisch benaderen. Consumenten die veelvuldig overstappen en wel ingeschreven staan in het Bel-me-niet-register, worden zo achtervolgd door hun oude leveranciers. Vereniging Eigen Huis wil dat deze uitzondering beperkt wordt tot 1 jaar na overstap en klopt hiervoor aan bij het ministerie van Economische Zaken.

Onderzoek energieleveranciers 2013