Persberichten Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis staat journalisten en andere vertegenwoordigers van de pers graag te woord.
De afdeling perszaken is bereikbaar op telefoonnummer (033) 450 76 88 (ook buiten kantoortijden) of per e-mail: pers@eigenhuis.nl 

Onze persvoorlichters zijn:

Overzicht recente persberichten 

VEH: snellere invoering kosteloos hypotheekadvies nodig bij betalingsproblemen

Geplaatst op 02 apr 2014 , bijgewerkt 02 apr 2014, 17:09

Huiseigenaren die door omstandigheden in problemen komen met de maandelijkse betalingen van hun hypotheek moeten zo snel mogelijk - en niet pas in 20...

Huiseigenaren die door omstandigheden in problemen komen met de maandelijkse betalingen van hun hypotheek moeten zo snel mogelijk - en niet pas in 2015 - kunnen profiteren van ontheffing van het provisieverbod, vindt Vereniging Eigen Huis.

Maanden van uitstel brengt het risico met zich mee dat de groep mensen met bestaande of voorzienbare betalingsproblemen dit jaar alleen maar verder groeit en dat betalingsachterstanden verder oplopen. Nieuwe wetgeving moet er voor zorgen dat de geldverstrekker de rekening voor noodzakelijk hypotheekadvies betaalt als de klant betalingsproblemen heeft. Marktpartijen mogen deze dagen hun visie geven op de voorgestelde wijzigingen.

Kosteloos hersteladvies voor alle hypotheekklanten

Vereniging Eigen Huis vindt dat het voor huiseigenaren met een (voorzienbare) betalingsachterstand helder moet zijn wanneer men voor door de bank betaald advies in aanmerking komt. Het mag niet voorkomen dat de ene bank de advieskosten van klanten wel voor haar rekening neemt, terwijl een andere bank dat in dezelfde situatie niet doet. De vereniging pleit daarom voor uniforme criteria.

Waardebon voor advies

Vereniging Eigen Huis pleit voor het invoeren van een waardebon waarmee de klant hypotheekadvies kan halen bij een hypotheekadviseur, zonder dat hij daarvoor de rekening krijgt. De vereniging vindt het daarbij van belang dat kwaliteitseisen worden gesteld aan hypotheekadviseurs die hersteladvies geven. Niet iedere adviseur beschikt over de benodigde expertise en ervaring met de vaak complexe schuldproblemen om huiseigenaren met een (voorzienbare) betalingsachterstand goed te helpen.

Betaald advies knelt bij betalingsproblemen

Sinds 1 januari 2013 betaalt de consument zijn adviseur rechtstreeks voor het advieswerk. Sindsdien krijgt de klant de rekening, ook als hij in betalingsproblemen zit. Op dit moment hebben meer dan 90.000 huiseigenaren een betalingsachterstand op hun hypotheek. Veel van deze mensen zien er nu van af, of zijn niet in staat om de vaak aanzienlijke advieskosten te voldoen. De vereniging heeft al eerder gepleit voor een aanpassing van het provisieverbod omdat het belemmerend werkt om mensen met betalingsproblemen te helpen.