Persberichten Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis staat journalisten en andere vertegenwoordigers van de pers graag te woord.
De afdeling perszaken is bereikbaar op telefoonnummer (033) 450 76 88 (ook buiten kantoortijden) of per e-mail: pers@eigenhuis.nl 

Onze persvoorlichters zijn:

Overzicht recente persberichten 

Belangenorganisaties samen in actie tegen NLE

Geplaatst op 10 sep 2015 , bijgewerkt 10 sep 2015, 14:26

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond nemen geen genoegen met de antwoorden van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) op vragen over hun gewijzigde betalingsbeleid. Door de wijziging krijgen bestaande klanten eenmalig een 'dubbele' energierekening: voor de afgelopen maand en de komende maand. In een gezamenlijke brief aan het energiebedrijf zetten de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hun kritiekpunten nogmaals op een rij en stellen een reeks oplossingen voor.

De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis herhalen met klem hun eerdere verzoek om het gewijzigde betalingsbeleid per direct terug te draaien en de contracten met de huidige klanten op de oude voet voort te zetten. Behalve klachten over de 'dubbele' nota ontvangen de belangenorganisaties veel meldingen over de korte periode die NLE haar klanten biedt om voortijdig boetevrij het contract op te zeggen. NLE geeft klanten die het niet eens zijn met de wijziging slechts 30 dagen de tijd om op te stappen. Klanten die later opstappen kunnen daardoor alsnog geconfronteerd worden met de 'dubbele' nota en kunnen bovendien niet weg zonder een opzegboete te betalen. De belangenbehartigers stellen voor dat NLE de opzegtermijn verlengt en dat NLE de betreffende klanten actief laat weten dat zij de tweede factuur niet hoeven te betalen.

Gebrekkige communicatie

De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben ook grote kritiek op de communicatie van NLE; deze is gebrekkig en onvolledig. Onduidelijk is bijvoorbeeld dat alleen klanten die zich vooraf telefonisch melden bij de maatschappij, geen opzegboete hoeven te betalen. En ook alleen díe klanten krijgen telefonisch te horen dat de eventuele  'kom-erbij-bonus' vervalt bij het voortijdig ontbinden van het contract. De belangenorganisaties  willen dat iedereen die in deze periode overstapt, gevrijwaard wordt van een boete, ongeacht de wijze van opzegging, en dat NLE de 'kom-erbij-bonus' naar rato uitkeert aan de opzeggers.