Fabels over overstappen van energieleverancier

Overstappen naar een andere energieleverancier wordt door veel consumenten nog altijd als lastig en tijdrovend gezien. Er zijn dan ook nogal wat vooroordelen over overstappen. Hier zetten we vijf fabels voor je op een rij.

1. 'Overstappen is gedoe'

Een nieuwe energieleverancier kiezen hoeft helemaal niet lang te duren. Een overstap is vaak binnen een kwartier geregeld. Natuurlijk is het wel meer werk dan blijven bij je huidige energieleverancier, maar het kan je gemiddeld € 300 per jaar opleveren. 

2. 'Ik ben al heel lang klant, dus heb een scherp tarief' 

Helaas word je niet beloond naarmate je langer klant bent bij een energieleverancier. Leveranciers bieden nieuwe klanten aantrekkelijke welkomsttarieven, kortingen en cadeaus. De trouwe klanten betalen hier in feite voor. Als je niets doet, kom je automatisch op een duurder tarief. Het beste is om elke keer wanneer je energiecontract afloopt, goed te kijken naar de aanbiedingen op dat moment bij jouw eigen en andere leveranciers.

3. Als ik overstap, kan ik tijdelijk afgesloten worden van energie

Bij een overstap naar een nieuwe energieleverancier zorgt de nieuwe leverancier ervoor dat je huidige contract wordt opgezegd en dat het nieuwe contract start. Anders dan men vaak denkt, levert een energieleverancier dus niet de stroom en gas naar je huis. Dat doet de netbeheerder. Je komt bij een overstap dus nooit zonder stroom of gas te zitten. Het is enkel een administratieve handeling.

 

4. 'Overstappen zorgt voor onverwachte extra kosten' 

Overstappen kost je niets, het levert je alleen geld op. Zodra je overstapt ontvang je van je huidige leverancier een eindrekening voor wat je hebt verbruikt. Dit wordt verrekend met de maandelijkse termijnbedragen die je betaalt. Wel moet je zorgen dat je huidige contract is afgelopen voordat het nieuwe contract start. Anders moet je een opzegvergoeding betalen. De einddatum van je huidige contract geef je door aan je nieuwe energieleverancier. Zo weten zij wanneer zij je nieuwe contract in moeten laten gaan. De einddatum van je huidige contract vind je in de contractbevestiging of de online klantomgeving van je huidige leverancier.

5. 'Energie vergelijken kost veel tijd' 

Via onze Collectieve Inkoop Energie ontvang je een persoonlijk aanbod met de beste deal voor gas en groene stroom. Omdat er veel mensen meedoen, kunnen wij een scherpe prijs en goede voorwaarden bedingen. Je beslist zelf of je het aanbod accepteert. Liever zelf energiecontracten vergelijken? Bekijk onze Energievergelijker en vind het voordeligste contract voor jouw situatie.

Veelgestelde vragen

Zijn er aan het overstappen echt geen kosten verbonden?

Voor de meeste deelnemers zijn er aan het overstappen geen kosten verbonden. De organisatie- en administratiekosten worden gedekt door de vergoeding die de deelnemende leverancier ons betaalt. Zo hoeven we je geen kosten in rekening te brengen en is je voordeel extra groot. 
Er zijn twee uitzonderingen: 

1. een eventueel betaald lidmaatschap bij Vereniging Eigen Huis
2. de opzegvergoeding bij het verbreken van een contract met een einddatum na 4 oktober 2021. 

Lidmaatschap Vereniging Eigen Huis 

Als je geen lid bent van Vereniging Eigen Huis en in het verleden al eens een gratis lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis hebt ontvangen, kun je daar niet nogmaals gebruik van maken. Doe je nogmaals mee aan de Collectieve Inkoop Energie en accepteer je jouw persoonlijk aanbod, dan word je automatisch lid van Vereniging Eigen Huis en brengen wij de contributie in rekening. 

Opzegvergoeding 

Wanneer je een contract hebt met een einddatum ná 4 oktober 2021, dan kan je huidige leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat je huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractperiode). De besparing uit het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is in dat geval af te wegen tegen de kosten voor het betalen van een opzegvergoeding:

  • Is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaal je maximaal €50.
  • Ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaal je maximaal €75.
  • Ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaal je maximaal €100.
  • Ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaal je maximaal €125.

Het energiebedrijf mag jou een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als je met beiden stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag. 

Sommige energieleveranciers bieden nieuwe klanten bij aankomst een zogenaamde welkomstpremie of -cadeau. Indien deze klant weer vertrekt binnen 12 maanden na start levering is de energieleverancier gerechtigd de verstrekte welkomstpremie weer terug te vorderen met een maximum van € 50 per contract (gas of elektriciteit).

Hoe gaat overstappen in zijn werk en wie regelt dit?

Als je een contract accepteert bij een nieuwe leverancier, zal die leverancier samen met Vereniging Eigen Huis de overstap coördineren. Tijdens de overstap zit je nooit zonder elektriciteit of gas. Je nieuwe leverancier zegt je huidige contract officieel op bij je huidige leverancier en bevestigt dit aan jou. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Er zijn twee uitzonderingen waarbij je je huidige contract wel zelf moet opzeggen:

1. Je hebt momenteel een zakelijk contract.
2. Je wilt een nieuw energiecontract laten ingaan op een nieuw adres.

Zo gaat het proces na acceptatie van het aanbod:

  • Bij de overstap wordt eerst gecontroleerd of je een contract hebt met een vervaldatum. Energieleveranciers hebben geen toegang meer tot de landelijke database waar zij de vervaldatum van jouw contract konden achterhalen. Het is daarom belangrijk dat je zelf aangeeft wat je contractsituatie is en wanneer je contract afloopt. Op basis van deze gegevens wordt vervolgens de meest ideale overstapdatum bepaald om, waar nodig, opzegvergoedingen te voorkomen.
  • Binnen twee weken ontvang je van de nieuwe leverancier een welkomstbericht (per e-mail of post) met het contract, de tarieven en meer informatie over de overstap.
  • Na het ontvangen van het welkomstbericht gaan de 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd in. Je kunt je contract binnen deze periode alsnog kosteloos annuleren.
  • Nadat de 14 kalenderdagen bedenktijd is verstreken, zal je nieuwe leverancier het contract bij je huidige leverancier opzeggen. Hier hoef je zelf niets voor te doen.
  • Rond de startdatum van je contract verzoekt je nieuwe leverancier je om de meterstanden door te geven. Deze worden doorgestuurd naar je oude leverancier, zodat die je eindafrekening kan opmaken. Het is belangrijk om je meterstanden tijdig door te geven, wees hier dus alert op.
Hoe zit het met de eindafrekening als ik overstap?
Doorgaans krijg je één keer per jaar een jaarnota of jaarafrekening van je energieleverancier. Op dat moment worden je daadwerkelijke verbruikskosten verrekend met de termijnbedragen die je maandelijks hebt betaald. Als je te weinig hebt betaald, moet je bijbetalen. En als je te veel hebt betaald, krijgt je geld terug. Als je via ons besluit over te stappen naar een nieuwe leverancier, moet jouw oude leverancier jou binnen twee maanden nadat je bent overgestapt de eindafrekening sturen. Dit werkt volgens hetzelfde principe als een jaarnota: je daadwerkelijke verbruikskosten worden verrekend met de maandelijks betaalde termijnbedragen. Het enige verschil is dat deze eindafrekening meestal niet over een heel jaar gaat. Afhankelijk van welke maanden er tussen de laatste jaarnota en de eindafrekening zitten, moet je bijbetalen of krijg je geld terug.

Lees meer

Vrijblijvend inschrijven

De gemiddelde besparing van de Collectieve Inkoop Energie is € 300. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe mee

Zo werkt het

Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Hoe het werkt

Ervaringen van overstappers

Al een half miljoen huishoudens stapten met de Collectieve Inkoop Energie over naar een goedkoper energiecontract. Zij gingen je voor

Veelgestelde vragen

Wij zetten de meest gestelde vragen over de Collectieve Inkoop Energie voor je op een rij.  Bekijk de antwoorden