Collectieve Inkoop Energie veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Collectieve Inkoop Energie

Heb je vragen? Kijk dan eens tussen de veelgestelde vragen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Energierekening

Veelgestelde vragen over de energierekening

Uit welke kosten bestaat mijn energierekening?

Je energierekening is opgebouwd uit drie onderdelen:

  • Leveringskosten
  • Transport- en netbeheerkosten
  • Overheidsheffingen & vermindering energiebelasting
Wat zijn leveringskosten?

Leveringskosten zijn de kosten die betaald moeten worden aan de energieleverancier voor het leveren van elektriciteit en gas. Leveringskosten zijn de enige kosten die verschillen per energieleverancier. Alle overige kosten staan vast en veranderen dus niet wanneer je overstapt naar een andere leverancier. 

De kosten die vallen onder de leveringskosten zijn:

  • Leveringskosten elektriciteit (enkel- of dubbeltarief): dit is het tarief per kilowattuur (kWh) die je verbruikt. 
  • Leveringskosten gas: dit is het tarief per kubieke meter (m3) verbruik. 
  • Regiotoeslag gas: dit is een toeslag voor het transport van gas per m3 verbruik. De hoogte van deze toeslag verschilt per regio en wordt bepaald door de netbeheerder en de afstand van je woning tot Groningen van waaruit gas wordt getransporteerd. 
  • Vaste leveringskosten voor elektriciteit en gas zijn vergelijkbaar met abonnementskosten die een energieleverancier per maand of per jaar rekent voor de dienstverlening. Deze kosten betaal je altijd, ongeacht de grootte van je verbruik. 
Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten die betaald moeten worden aan de netbeheerder voor het gebruik en beheren van het gas- en elektriciteitsnetwerk. Je netbeheerder is afhankelijk van je postcode en verandert niet wanneer je verandert van energieleverancier. De kosten die vallen onder de netbeheerkosten zijn:

  • Vastrecht transport/netwerk voor elektriciteit of gas. De vaste kosten per jaar die je betaalt voor het gebruik van het netwerk. 
  • Capaciteitstarief transport/netwerk voor elektriciteit of gas. De hoogte hiervan is afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting. 
  • Periodieke aansluitvergoeding voor elektriciteit of gas. Een vergoeding voor het in stand houden en onderhouden van je aansluiting, afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
  • Meterhuur/meetdienst elektriciteit of gas. De meter is meestal eigendom van de netbeheerder; afnemers betalen een bepaald bedrag voor het gebruik ervan. 
  • Systeemdiensten. Een vast bedrag per jaar voor de diensten van TenneT, de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. 
Welke overheidsheffingen betaal ik?

Ongeveer een derde deel van de stroom- en gasrekening van consumenten bestaat uit overheidsheffingen. Naast deze heffingen betaal je 21% btw over de levering van energie, het transport, de huur van een meter en over energiebelasting.

Energiebelasting elektriciteit is een milieubelasting van de overheid op het gebruik van elektriciteit. De hoogte van deze belasting is een vast bedrag per kilowattuur (kWh) die je verbruikt. 

Energiebelasting gas is een milieubelasting van de overheid op het gebruik van gas. De hoogte van deze belasting is een vast bedrag per kubieke meter (m³) die je verbruikt. 
Let wel op: de ene leverancier vermeldt alle bedragen inclusief btw en de ander exclusief btw.

Ik huur een slimme energiemeter

Huur je de slimme energiemeter van je netbeheerder, dan wordt die bij overstap naar een nieuwe leverancier gewoon weer aan je doorberekend via de energienota. Huur je de slimme energiemeter van je (huidige) leverancier en je besluit over te stappen? Dan zal die leverancier ook na de overstap je een rekening sturen voor de huur van de meter. De hoogte van de rekening mag niet verschillen met de situatie waarin je niet overstapt.

Ik heb een (niet-slimme) dubbele meter. Wat gebeurt daar mee?

Vanaf 01-07-2021 stoppen netbeheerders met het versturen van een tf-signaal. Dit signaal zorgt ervoor dat jouw oude dubbele meter wisselt tussen dag- en nachtstroom (dubbeltarief). Wanneer je een oude dubbele meter hebt, dan wordt je huidige contract (met dubbeltarief) door jouw energieleverancier omgezet naar een nieuw contract met een enkel elektriciteitstarief. Mocht je toch gebruik willen maken van een dubbeltarief, dan kun je door je netbeheerder een slimme meter laten plaatsen.

Mijn huidige energiecontract loopt af, wat moet ik doen?

Op dit moment worden er (vrijwel) geen contracten aangeboden met vaste tarieven. Je kunt op zoek gaan naar een energieleverancier die lagere variabele tarieven aanbiedt dan je huidige leverancier. Aangezien er geen vaste contracten worden afgesloten is er verder weinig mogelijk en zal je waarschijnlijk nog even op variabel tarief moeten blijven zitten.

Meer lezen

Vrijblijvend inschrijven

Bespaar op je energierekening via de Collectieve Inkoop Energie. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe mee

Zo werkt het

Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Hoe het werkt

Waarom we dit doen

Wij willen de woonlasten betaalbaar houden. Iedereen heeft recht op scherpe tarieven voor gas en groene stroom.   Lees meer

Ervaringen van overstappers

Al een half miljoen huishoudens stapten met de Collectieve Inkoop Energie over naar een goedkoper energiecontract. Zij gingen je voor