Veelgestelde vragen over het aanbod

1. Wat voor contracten worden aangeboden?

Om u een keuze te bieden, hebben we contracten met een looptijd van 1 jaar en van 3 jaar. Zo kunt u bepalen wat het beste bij uw situatie past. Wij kunnen u daarin niet adviseren omdat ook wij niet exact weten hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen in de komende jaren. Indien u voor zowel gas als elektriciteit kiest, moet voor beiden gekozen worden voor dezelfde contractperiode (1 of 3 jaar).

De Collectieve Inkoop Energie is opgezet voor contracten met een vaste looptijd en een gelijkblijvend levertarief gedurende die looptijd. Zo weet u zeker dat de kosten gedurende de looptijd niet zullen veranderen.

Voordelen 3-jarig contractVoordelen 1-jarig contract
  • Zekerheid van de scherpe levertarieven voor 3 jaar.
  • Als de levertarieven in de markt stijgen, dan heeft u daar 3 jaar lang geen last van.
  • U heeft 3 jaar geen omkijken naar uw energiecontract.
  • U bent een jaar zeker van scherpe tarieven
  • Na een jaar ontvangt u van de leverancier een verlengingsaanbieding
  • Mochten de prijzen gedaald zijn, dan kunt u daar volgend jaar weer van profiteren

2. Kan ik mijn verbruiksgegevens nog aanpassen?

Ja, dat is eenvoudig zelf te doen via de pagina met uw persoonlijk aanbod.

U ontvangt binnen twee weken na de veiling voor energieleveranciers een e-mail met een link naar uw persoonlijk aanbod.

  • Onder het aanbod kunt u terug naar uw gegevens via “Verander uw gegevens”. U komt dan op de pagina met uw verbruiksgegevens.
  • Pas de gegevens aan.
  • Klik onderaan de pagina op “Bekijk uw aanbod ”. Uw nieuwe situatie wordt berekend.
  • Bekijk het resultaat met de nieuwe verbruiksgegevens. Ook de detailberekeningen zijn aangepast.

Zo kunt u zelf eenvoudig zien wat het resultaat is bij een gewijzigd verbruik, bijvoorbeeld wanneer u net een nieuwe jaarnota heeft ontvangen van uw huidige leverancier.

3. Is het persoonlijk aanbod inclusief alle kosten?

Ja, de totaalberekening van de Collectieve Inkoop Energie is inclusief alle kosten. Na de veiling voor energieleveranciers ontvangt u van ons een persoonlijk aanbod. Op die pagina kunt u klikken op "Bekijk details" om te zien welke kostenposten dit zijn en hoe hoog deze bedragen zijn.

Vergelijking met uw huidige tarief 
Om onze tarieven te vergelijken met uw huidige tarief raden wij u aan te kijken naar de kale leveringskosten per kWh elektriciteit en m3 gas en naar uw vaste leveringskosten. Dit zijn de enige kosten die verschillen per leverancier. Alle andere kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen, staan wel op uw jaarnota maar zijn onafhankelijk van de leverancier. Deze veranderen dus niet als u overstapt naar een andere leverancier.

Btw
Wij berekenen alle kosten inclusief btw (21 %). Veel leveranciers noemen op hun jaarrekening de kale tarieven exclusief btw. Om de tarieven goed te vergelijken is het dus soms nodig om uw huidige tarief x 1,21 te vermenigvuldigen. Zo vergelijkt u twee tarieven waarin de btw bij beiden is meegenomen.

4. Wanneer betaal ik een opzegvergoeding voor vroegtijdig overstappen?

Leveranciers kunnen alleen een opzegvergoeding in rekening brengen voor het vroegtijdig verbreken van een contract met een einddatum (contract voor bepaalde tijd). Onderstaande is dus niet relevant voor u wanneer u bij uw huidige leverancier een doorlopend contract (onbepaalde tijd) heeft met variabele tarieven. U kunt op ieder moment overstappen. De overstap zal 4 tot 8 weken nadat u het aanbod heeft geaccepteerd plaatsvinden.

Wanneer u een contract heeft met een einddatum (bepaalde tijd) zijn er twee situaties mogelijk.

1. Uw huidige contract loopt af op uiterlijk 4 oktober 2017.

U kunt dan kosteloos overstappen naar een nieuwe leverancier. Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie kunt u accepteren tot en met 20 maart 2017, maar de daadwerkelijke overstap kan plaatsvinden tot en met 4 oktober 2017. Wanneer uw huidige contract afloopt binnen de periode tot en met 4 oktober 2017, kunt u dit aangeven bij uw inschrijving. Uw nieuwe leverancier zal ter controle altijd in het landelijk dataregister kijken naar de einddatum van uw contract, en zorgt er voor dat uw nieuwe contract aansluitend op uw huidige contract zal ingaan (in verband met verwerkingstijd minimaal 4 - 8 weken na acceptatie). Hiermee voorkomt u het betalen van een opzegvergoeding. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

2. Uw huidige contract loopt af na 4 oktober 2017.

Wanneer u een contract heeft met een einddatum na 4 oktober 2017 is de hoogte van de opzegvergoeding afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat uw huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractsperiode):

  • is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaalt u maximaal € 50;
  • ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaalt u maximaal € 75; 
  • ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaalt u maximaal € 100;
  • ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaalt u maximaal € 125.

Het energiebedrijf mag u een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als u met beiden stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag.

Deze cijfers zijn van toepassing op huishoudelijke aansluitingen en afkomstig van de site van Consuwijzer. Ze zijn ook geldig voor huishoudens die relatief veel energie verbruiken, mits de energie enkel wordt verbruikt voor particuliere doeleinden. Voor (klein-) zakelijke aansluitingen kunnen andere opzegvergoedingen van toepassing zijn. Meer hierover vindt u in uw huidige contract.

Welkomstpremie
Sommige energieleveranciers bieden nieuwe klanten bij aankomst een zogenaamde welkomst-premie of -cadeau. Indien deze klant weer vertrekt binnen 12 maanden na start levering is de energieleverancier gerechtigd de verstrekte welkomstpremie weer terug te vorderen met een maximum van € 50 per contract (gas of elektriciteit).

Een voorbeeld van een opzegvergoeding:
U wilt nu overstappen voor elektriciteit en gas. Het duurt nog 14 maanden voor uw gascontract zal aflopen. En het duurt ook nog 14 maanden voordat uw elektriciteitscontract zal aflopen. Dat is in beide gevallen minder dan 1,5 jaar. Uw huidige energieleverancier mag u nu maximaal twee keer € 50 vragen. Dus in totaal betaalt u niet meer dan € 100 voor de opzegvergoeding aan uw energieleverancier.

5 Ik heb een goedkoper aanbod gevonden. Hoe kan dat?

Onze aangeboden tarieven zijn zeer scherp, maar wij kunnen niet garanderen dat ze de laagste zijn. Leveranciers bieden bijvoorbeeld contracten aan via diverse commerciële prijsvergelijkingssites. De reden hiervoor is dat veel mensen een prijsvergelijkingssite raadplegen om te zien wie de goedkoopste leverancier is en vervolgens op de site van de leverancier een contract afsluiten. Weinig mensen realiseren zich dat de tarieven waartegen ze het contract afsluiten, hoger zijn dan de tarieven op deze prijsvergelijkingssite. Erg transparant is deze manier van werken niet, maar het is wel toegestaan.

Energieleveranciers gebruiken deze prijsvergelijkingssites als marketinginstrument. Een leverancier die bij een prijsvergelijkingssite op nummer 1 staat, blijkt namelijk op de eigen site ook meer aanmeldingen te krijgen. Op dit moment loopt een onderzoek van de Energiekamer naar deze situatie.

Als u een beter aanbod via een prijsvergelijkingssite tegenkomt en daaraan de voorkeur geeft, dan bent u daar natuurlijk vrij in. Deelname aan de Collectieve Inkoop Energie is immers vrijblijvend. Mocht er tijdens de overstap echter iets mislopen, dan kunt u geen aanspraak maken op de ondersteuning van Vereniging Eigen Huis.

6. Is het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie ook groen?

Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is altijd groen. Vereniging Eigen Huis vertegenwoordigt een grote groep mensen. En waar het kan, willen we een maatschappelijke bijdrage leveren. Ook op het gebied van duurzaamheid. Want alleen als de vraag naar groene stroom toeneemt, zullen leveranciers meer investeren in de productie ervan.

Lees meer over groene stroom

7. Tot wanneer is het aanbod geldig?

U kunt het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie accepteren tot en met 20 maart 2017.

Als u het aanbod accepteert, is de startdatum van uw contract afhankelijk van uw huidige contractsituatie. Dit wordt door de nieuwe leverancier geregeld. U hoeft na acceptatie van het aanbod zelf dus niets te doen.

8. Ik heb mijn aanbod nog niet ontvangen, klopt dat?

Binnen twee weken na de veiling sturen wij u uw persoonlijk aanbod. Als u uw aanbod nog niet heeft ontvangen willen wij u vragen om eerst in uw map met ongewenste e-mail te kijken. Staat uw aanbod daar niet tussen, neemt u dan contact met ons op via ons contactformulier of bel met onze ledenservice: (033) 450 7750. We zijn maandag tot en met donderdag bereikbaar van 09.00u tot 21.00u en op vrijdag van 09.00u tot 16.30u.