Veelgestelde vragen over het aanbod

1. Wat voor contracten worden aangeboden?

Om je een keuze te bieden, hebben we contracten met een looptijd van 1 jaar en van 3 jaar. Zo kun je bepalen wat het beste bij jouw situatie past. Wij kunnen je daarin niet adviseren omdat ook wij niet exact weten hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen in de komende jaren. Als je voor zowel gas als elektriciteit kiest, moet voor beiden gekozen worden voor dezelfde contractperiode (1 of 3 jaar).

De Collectieve Inkoop Energie is opgezet voor contracten met een vaste looptijd en een gelijkblijvend levertarief gedurende die looptijd. Zo weet je zeker dat de kosten gedurende de looptijd niet zullen veranderen.

Voordelen 3-jarig contractVoordelen 1-jarig contract
  • Zekerheid van de scherpe levertarieven voor 3 jaar.
  • Als de levertarieven in de markt stijgen, dan heb je daar 3 jaar lang geen last van.
  • Je hebt 3 jaar geen omkijken naar je energiecontract.
  • Je bent een jaar zeker van scherpe tarieven.
  • Na een jaar ontvang je van de leverancier een verlengingsaanbieding.
  • Mochten de prijzen gedaald zijn, dan kun je daar volgend jaar weer van profiteren.

2. Kan ik mijn verbruiksgegevens nog aanpassen?

Ja, dat is eenvoudig zelf te doen via de pagina met je persoonlijk aanbod.

Je ontvangt binnen twee weken na de veiling voor energieleveranciers een e-mail met een link naar je persoonlijk aanbod.

  • Onder het aanbod kun je terug naar je gegevens via 'Verander uw gegevens'. Je komt dan op de pagina met jouw verbruiksgegevens.
  • Pas de gegevens aan.
  • Klik onderaan de pagina op 'Bekijk uw aanbod'. Je nieuwe situatie wordt berekend.
  • Bekijk het resultaat met de nieuwe verbruiksgegevens. Ook de detailberekeningen zijn aangepast.

Zo kun je zelf eenvoudig zien wat het resultaat is bij een gewijzigd verbruik, bijvoorbeeld wanneer je net een nieuwe jaarnota hebt ontvangen van je huidige leverancier.

3. Is het persoonlijk aanbod inclusief alle kosten?

Ja, de totaalberekening van de Collectieve Inkoop Energie is inclusief alle kosten. Na de veiling voor energieleveranciers ontvang je van ons een persoonlijk aanbod. Op die pagina kun je klikken op 'Bekijk details' om te zien welke kostenposten dit zijn en hoe hoog deze bedragen zijn.

Vergelijking met je huidige tarief 
Om onze tarieven te vergelijken met je huidige tarief raden wij je aan te kijken naar de kale leveringskosten per kWh elektriciteit en m3 gas en naar je vaste leveringskosten. Dit zijn de enige kosten die verschillen per leverancier. Alle andere kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen, staan wel op je jaarnota maar zijn onafhankelijk van de leverancier. Deze veranderen dus niet als je overstapt naar een andere leverancier.

Btw
Wij berekenen alle kosten inclusief btw (21 %). Veel leveranciers noemen op hun jaarrekening de kale tarieven exclusief btw. Om de tarieven goed te vergelijken, is het dus soms nodig om je huidige tarief x 1,21 te vermenigvuldigen. Zo vergelijk je twee tarieven waarin de btw bij beiden is meegenomen.

4. Wanneer betaal ik een opzegvergoeding voor vroegtijdig overstappen?

Leveranciers kunnen alleen een opzegvergoeding in rekening brengen voor het vroegtijdig verbreken van een contract met een einddatum (contract voor bepaalde tijd). Onderstaande is dus niet relevant voor jou wanneer je bij je huidige leverancier een doorlopend contract (onbepaalde tijd) hebt met variabele tarieven. Je kunt op ieder moment overstappen. De overstap zal plaatsvinden 4 tot 8 weken nadat je het aanbod hebt geaccepteerd.

Wanneer je een contract hebt met een einddatum (bepaalde tijd) zijn er twee situaties mogelijk.

1. Je huidige contract loopt af op uiterlijk 4 oktober 2019.

Je kunt dan kosteloos overstappen naar een nieuwe leverancier. Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie kun je accepteren tot en met 27 februari 2019, maar de daadwerkelijke overstap kan plaatsvinden tot en met 4 oktober 2019. Wanneer je huidige contract afloopt binnen de periode tot en met 4 oktober 2019, kun je dit aangeven bij je inschrijving. Je nieuwe leverancier zal ter controle altijd in het landelijk dataregister kijken naar de einddatum van je contract, en zorgt ervoor dat je nieuwe contract aansluitend op je huidige contract zal ingaan (in verband met verwerkingstijd minimaal 4 - 8 weken na acceptatie). Hiermee voorkom je het betalen van een opzegvergoeding. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

2. Je huidige contract loopt af na 4 oktober 2019.

Wanneer je een contract hebt met een einddatum na 4 oktober 2019 is de hoogte van de opzegvergoeding afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat je huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractsperiode):

  • Is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaal je maximaal € 50;
  • Ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaal je maximaal € 75; 
  • Ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaal je maximaal € 100;
  • Ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaal je maximaal € 125.

Het energiebedrijf mag je een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als je met beiden stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag.

Deze cijfers zijn van toepassing op huishoudelijke aansluitingen en afkomstig van de site van Consuwijzer. Ze zijn ook geldig voor huishoudens die relatief veel energie verbruiken, mits de energie enkel wordt verbruikt voor particuliere doeleinden. Voor (klein-) zakelijke aansluitingen kunnen andere opzegvergoedingen van toepassing zijn. Meer hierover vind je in je huidige contract.

Welkomstpremie
Sommige energieleveranciers bieden nieuwe klanten bij aankomst een zogenaamde welkomst-premie of -cadeau. Als deze klant weer vertrekt binnen 12 maanden na startlevering, is de energieleverancier gerechtigd de verstrekte welkomstpremie weer terug te vorderen met een maximum van € 50 per contract (gas of elektriciteit).

Een voorbeeld van een opzegvergoeding:
Je wilt nu overstappen voor elektriciteit en gas. Het duurt nog 14 maanden voor je gascontract zal aflopen. En het duurt ook nog 14 maanden voordat je elektriciteitscontract zal aflopen. Dat is in beide gevallen minder dan 1,5 jaar. Je huidige energieleverancier mag je nu maximaal twee keer € 50 vragen. Dus in totaal betaal je niet meer dan € 100 voor de opzegvergoeding aan je energieleverancier.

5 Ik heb een goedkoper aanbod gevonden. Hoe kan dat?

Onze aangeboden tarieven zijn zeer scherp, maar wij kunnen niet garanderen dat ze de laagste zijn. Leveranciers bieden bijvoorbeeld contracten aan via diverse commerciële prijsvergelijkingssites. De reden hiervoor is dat veel mensen een prijsvergelijkingssite raadplegen om te zien wie de goedkoopste leverancier is en vervolgens op de site van de leverancier een contract afsluiten. Weinig mensen realiseren zich dat de tarieven waartegen ze het contract afsluiten, hoger zijn dan de tarieven op deze prijsvergelijkingssite. Erg transparant is deze manier van werken niet, maar het is wel toegestaan.

Energieleveranciers gebruiken deze prijsvergelijkingssites als marketinginstrument. Een leverancier die bij een prijsvergelijkingssite op nummer 1 staat, blijkt namelijk op de eigen site ook meer aanmeldingen te krijgen. Op dit moment loopt een onderzoek van de Energiekamer naar deze situatie.

Als je een beter aanbod via een prijsvergelijkingssite tegenkomt en daaraan de voorkeur geeft, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Deelname aan de Collectieve Inkoop Energie is immers vrijblijvend. Mocht er tijdens de overstap echter iets mislopen, dan kun je geen aanspraak maken op de ondersteuning van Vereniging Eigen Huis.

6. Is het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie ook groen?

Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is altijd groen. Vereniging Eigen Huis vertegenwoordigt een grote groep mensen. En waar het kan, willen we een maatschappelijke bijdrage leveren. Ook op het gebied van duurzaamheid. Want alleen als de vraag naar groene stroom toeneemt, zullen leveranciers meer investeren in de productie ervan.

Lees meer over groene stroom

7. Tot wanneer is het aanbod geldig?

Je kunt het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie accepteren tot en met 27 februari 2019.

Als je het aanbod accepteert, is de startdatum van je contract afhankelijk van je huidige contractsituatie. Dit wordt door de nieuwe leverancier geregeld. Je hoeft na acceptatie van het aanbod zelf dus niets te doen.

8. Ik heb mijn aanbod nog niet ontvangen, klopt dat?

Binnen twee weken na de veiling sturen wij je jouw persoonlijk aanbod. Als je jouw aanbod nog niet hebt ontvangen, willen wij je vragen eerst in je map met ongewenste e-mail te kijken. Staat je aanbod daar niet tussen, neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel met onze ledenservice: (033) 450 7750. We zijn maandag tot en met donderdag bereikbaar van 09.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur.

Vrijblijvend inschrijven

Vrijblijvend inschrijven
De gemiddelde besparing van de Collectieve Inkoop Energie is € 300. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe meekeyboard_arrow_right

Zo werkt het

Zo werkt het
Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Lees meerkeyboard_arrow_right

Waarom we dit doen

Waarom we dit doen
Wij willen de woonlasten betaalbaar houden. Iedereen heeft recht op scherpe tarieven voor gas en groene stroom.   Lees meerkeyboard_arrow_right

Contactformulier

Contactformulier
Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op via het contactformulier. Bellen kan ook. We zijn te bereiken op (033) 450 7750 (ma - do 9.00 tot 21.00 uur, vr 9.00 tot 16.30 uur). Contactkeyboard_arrow_right