Veelgestelde vragen over het aanbod

1. Wat voor contracten worden aangeboden?

Om je een keuze te bieden, hebben we contracten met een looptijd van 1 jaar en van 3 jaar. Zo kun je bepalen wat het beste bij jouw situatie past. Wij kunnen je daarin niet adviseren omdat ook wij niet exact weten hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen in de komende jaren. Als je voor zowel gas als elektriciteit kiest, moet voor beiden gekozen worden voor dezelfde contractperiode (1 of 3 jaar).

De Collectieve Inkoop Energie is opgezet voor contracten met een vaste looptijd en een gelijkblijvend levertarief gedurende die looptijd. Zo weet je zeker dat de kosten gedurende de looptijd niet zullen veranderen.

Voordelen 3-jarig contractVoordelen 1-jarig contract
  • Zekerheid van de scherpe levertarieven voor 3 jaar.
  • Als de levertarieven in de markt stijgen, dan heb je daar 3 jaar lang geen last van.
  • Je hebt 3 jaar geen omkijken naar je energiecontract.
  • Je bent een jaar zeker van scherpe tarieven.
  • Na een jaar ontvang je van de leverancier een verlengingsaanbieding.
  • Mochten de prijzen gedaald zijn, dan kun je daar volgend jaar weer van profiteren.

2. Kan ik mijn verbruiksgegevens nog aanpassen?

Ja, dat is eenvoudig zelf te doen via de pagina met je persoonlijk aanbod.

Je ontvangt binnen twee weken na de veiling voor energieleveranciers een e-mail met een link naar je persoonlijk aanbod.

  • Onder het aanbod kun je terug naar je gegevens via 'Verander uw gegevens'. Je komt dan op de pagina met jouw verbruiksgegevens.
  • Pas de gegevens aan.
  • Klik onderaan de pagina op 'Bekijk uw aanbod'. Je nieuwe situatie wordt berekend.
  • Bekijk het resultaat met de nieuwe verbruiksgegevens. Ook de detailberekeningen zijn aangepast.

Zo kun je zelf eenvoudig zien wat het resultaat is bij een gewijzigd verbruik, bijvoorbeeld wanneer je net een nieuwe jaarnota hebt ontvangen van je huidige leverancier.

3. Is het persoonlijk aanbod inclusief alle kosten?

Ja, de totaalberekening van de Collectieve Inkoop Energie is inclusief alle kosten. Na de veiling voor energieleveranciers ontvang je van ons een persoonlijk aanbod. Op die pagina kun je klikken op 'Bekijk details' om te zien welke kostenposten dit zijn en hoe hoog deze bedragen zijn.

Vergelijking met je huidige tarief 
Om onze tarieven te vergelijken met je huidige tarief raden wij je aan te kijken naar de kale leveringskosten per kWh elektriciteit en m3 gas en naar je vaste leveringskosten. Dit zijn de enige kosten die verschillen per leverancier. Alle andere kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen, staan wel op je jaarnota maar zijn onafhankelijk van de leverancier. Deze veranderen dus niet als je overstapt naar een andere leverancier.

Btw
Wij berekenen alle kosten inclusief btw (21 %). Veel leveranciers noemen op hun jaarrekening de kale tarieven exclusief btw. Om de tarieven goed te vergelijken, is het dus soms nodig om je huidige tarief x 1,21 te vermenigvuldigen. Zo vergelijk je twee tarieven waarin de btw bij beiden is meegenomen.

4. Ik heb een goedkoper aanbod gevonden. Hoe kan dat?

Onze aangeboden tarieven zijn zeer scherp, maar wij kunnen niet garanderen dat ze de laagste zijn. Leveranciers bieden bijvoorbeeld contracten aan via diverse commerciële prijsvergelijkingssites. De reden hiervoor is dat veel mensen een prijsvergelijkingssite raadplegen om te zien wie de goedkoopste leverancier is en vervolgens op de site van de leverancier een contract afsluiten. Weinig mensen realiseren zich dat de tarieven waartegen ze het contract afsluiten, hoger zijn dan de tarieven op deze prijsvergelijkingssite. Erg transparant is deze manier van werken niet, maar het is wel toegestaan.

Energieleveranciers gebruiken deze prijsvergelijkingssites als marketinginstrument. Een leverancier die bij een prijsvergelijkingssite op nummer 1 staat, blijkt namelijk op de eigen site ook meer aanmeldingen te krijgen. Op dit moment loopt een onderzoek van de Energiekamer naar deze situatie.

Als je een beter aanbod via een prijsvergelijkingssite tegenkomt en daaraan de voorkeur geeft, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Deelname aan de Collectieve Inkoop Energie is immers vrijblijvend. Mocht er tijdens de overstap echter iets mislopen, dan kun je geen aanspraak maken op de ondersteuning van Vereniging Eigen Huis.

5. Is het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie ook groen?

Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is altijd groen. Vereniging Eigen Huis vertegenwoordigt een grote groep mensen. En waar het kan, willen we een maatschappelijke bijdrage leveren. Ook op het gebied van duurzaamheid. Want alleen als de vraag naar groene stroom toeneemt, zullen leveranciers meer investeren in de productie ervan.

Lees meer over groene stroom

6. Ik heb mijn aanbod nog niet ontvangen, klopt dat?

Binnen twee weken na de veiling sturen wij je jouw persoonlijk aanbod. Als je jouw aanbod nog niet hebt ontvangen, willen wij je vragen eerst in je map met ongewenste e-mail te kijken. Staat je aanbod daar niet tussen, neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel met onze ledenservice: (033) 450 7750. We zijn maandag tot en met donderdag bereikbaar van 09.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur.

Vrijblijvend inschrijven
De gemiddelde besparing van de Collectieve Inkoop Energie is € 300. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe mee
Zo werkt het
Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Hoe het werkt
Waarom we dit doen
Wij willen de woonlasten betaalbaar houden. Iedereen heeft recht op scherpe tarieven voor gas en groene stroom.   Lees meer
Contactformulier
Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op via het contactformulier. Bellen kan ook. We zijn te bereiken op (033) 450 7750 (ma - do 9.00 tot 21.00 uur, vr 9.00 tot 16.30 uur). Contact