Veelgestelde vragen over het contract

1. Kan ik nog iets aanpassen nadat ik het aanbod heb geaccepteerd?

Wanneer u akkoord bent gegaan met het aanbod, wordt uw aanvraag direct doorgestuurd naar de nieuwe leverancier. Als u vervolgens nog gegevens wilt wijzigen, kunt u contact opnemen met de nieuwe leverancier. De contactgegevens van uw nieuwe energieleverancier vindt u in de bevestiging die u van Vereniging Eigen Huis ontvangt nadat u het aanbod heeft geaccepteerd. Het duurt maximaal 5 werkdagen voordat u bekend bent bij uw nieuwe leverancier.

2. Ik wil graag alsnog afzien van mijn keuze. Hoe regel ik dat?

Wanneer u het aanbod geaccepteerd heeft en van ons de bevestiging heeft ontvangen, zijn uw gegevens doorgestuurd naar uw nieuwe leverancier. Om de overstap te annuleren, kunt u contact op te nemen met de overstapservice van de nieuwe leverancier zodra u van hen het welkomstbericht heeft ontvangen. U heeft 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd en kunt dan kosteloos annuleren.

3. Wat voor contracten worden aangeboden?

Om u een keuze te bieden hebben we contracten met een looptijd van 1 jaar en van 3 jaar. Zo kunt u bepalen wat het beste bij uw situatie past. Wij kunnen u daarin niet adviseren omdat ook wij niet exact weten hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen in de komende jaren. Indien u voor zowel gas als elektriciteit kiest, moet voor beiden gekozen worden voor dezelfde contractperiode (1 of 3 jaar).

Voordelen 3-jarig contract

  • Zekerheid van de scherpe levertarieven voor 3 jaar
  • Als de levertarieven in de markt stijgen, dan heeft u daar 3 jaar lang geen last van.
  • U heeft 3 jaar geen omkijken naar uw energiecontract.

Voordelen 1-jarig contract

  • U bent een jaar zeker van scherpe tarieven
  • Na een jaar ontvangt u van de leverancier een verlengingsaanbieding
  • Mochten de energieprijzen gedaald zijn, dan kunt u daar volgend jaar weer van profiteren

4. Wat wordt het nieuwe termijnbedrag en kan ik deze nog aanpassen?

Uw nieuwe leverancier krijgt uw verbruiksgegevens van de afgelopen drie jaar van uw regionale netbeheerder. Op basis van het gemiddeld jaarlijks verbruik over de afgelopen drie jaar (en dus niet op basis van het verbruik dat u bij uw inschrijving heeft opgegeven) zal de nieuwe leverancier een termijnbedrag bepalen dat past bij uw verbruik. Het termijnbedrag is het bedrag dat u maandelijks betaalt aan de leverancier. 

Tot op zekere hoogte kunt u uw maandelijks termijnbedrag bij de meeste leveranciers online eenvoudig aanpassen. Als u nog meer wilt verhogen of verlagen, gebeurt dit in overleg met uw energieleverancier.

5. Hoe wordt de overstapdatum bepaald?

De overstapdatum hangt af van uw huidige contract. In alle gevallen zal uw nieuwe leverancier uw huidige contract voor u opzeggen. Hier hoeft u zelf dus niets aan te doen. Er zijn twee contractsituaties mogelijk:

Contract voor onbepaalde tijd
Wanneer u bij uw huidige leverancier een variabel contract heeft (voor onbepaalde tijd), kunt u op elk moment kosteloos overstappen. De overstap zal 4 tot 8 weken nadat u het aanbod heeft geaccepteerd plaatsvinden.

Contract voor bepaalde tijd
Wanneer u een contract heeft voor bepaalde tijd (met een einddatum) zijn er twee mogelijkheden:

  • Uw huidige contract loopt af op uiterlijk 4 juni 2017 
    U kunt dan kosteloos overstappen naar een nieuwe leverancier. Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie kunt u accepteren tot en met 19 december 2016, maar de daadwerkelijke overstap kan plaatsvinden tot en met 4 juni 2017. Wanneer uw huidige contract afloopt binnen de periode tot en met 4 juni 2017, kunt u dit aangeven bij uw inschrijving. Uw nieuwe leverancier zal standaard ter controle in het landelijk dataregister kijken naar de einddatum van uw contract, en zorgt er voor dat uw nieuwe contract aansluitend op uw huidige contract zal ingaan (in verband met verwerkingstijd wel minimaal 4 - 8 weken na acceptatie). Hiermee voorkomt u het betalen van een opzegvergoeding. U hoeft hier zelf niets voor te doen.
  • Uw huidige contract loopt af na 4 juni 2017
    Ook wanneer uw huidig contract na 4 juni 2017 afloopt, kunt u ingaan op ons aanbod. Uw nieuwe contract start 4 tot 8 weken na acceptatie van ons aanbod. Houd er wel rekening mee dat uw huidige leverancier u in dit geval een opzegvergoeding in rekening kan brengen, omdat u uw energiecontract voortijdig verbreekt. Hiervoor zal uw nieuwe leverancier u (indien van toepassing) waarschuwen. U heeft dan 14 kalenderdagen bedenktijd om te besluiten het contract alsnog te annuleren. Als u met een overstap meer kunt besparen dan de opzegvergoeding die u moet betalen aan uw huidige leverancier, dan kan overstappen toch interessant zij

6. Wat is een opzegvergoeding en wanneer betaal ik deze?

Leveranciers kunnen een opzegvergoeding in rekening brengen voor het vroegtijdig verbreken van een contract met een einddatum (contract voor bepaalde tijd). Onderstaande is dus niet relevant voor u wanneer u bij uw huidige leverancier een doorlopend contract (onbepaalde tijd) heeft met variabele tarieven. 

Loopt uw huidige contract af na 4 juni 2017?
Dan is de hoogte van de opzegvergoeding afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat uw huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractsperiode):

  • is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaalt u maximaal € 50;
  • ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaalt u maximaal € 75; 
  • ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaalt u maximaal € 100;
  • ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaalt u maximaal € 125.

Let op! 
Het energiebedrijf mag u een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als u met beiden stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag.

7. Ik ga verhuizen. Hoe regel ik dit?

Ook als u binnenkort of pas over een tijdje gaat verhuizen, kunt u deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie. Er zijn een paar scenario's mogelijk:

U start uw nieuwe contract in uw huidige woning
Als u het energiecontract eerst wil laten ingaan op uw huidige adres, hoeft u bij ons niet aan te geven dat u gaat verhuizen. Zodra u verhuist, kunt u uw energiecontract laten meeverhuizen. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw nieuwe energieleverancier.

U start uw nieuwe contract zodra u verhuist naar uw nieuwe woning

Na acceptatie van het aanbod kunt u in de aanvullende gegevens uw nieuwe adres en de verhuisdatum doorgeven. De leverancier start het contract dan op de door u genoemde verhuisdatum op uw nieuwe adres. Dit kan alleen wanneer u het contract uiterlijk 4 juni 2017 wilt laten ingaan.

Gaat u later verhuizen dan op 4 juni 2017, dan is het alleen mogelijk om het contract te laten starten op uw huidige adres en deze op het moment van verhuizen mee te nemen. Hiervoor neemt u enkele weken voor de verhuizing contact op met de energieleverancier.

Verhuist u binnen 8 weken na acceptatie van het aanbod?
Na acceptatie van het aanbod kunt u een versnelde overstap aanvragen bij uw nieuwe leverancier zodra u van hen een welkomstbericht heeft ontvangen. De overstap kan dan meestal binnen enkele werkdagen plaatsvinden.

Waar moet u verder op letten bij een verhuizing?
Houd u er rekening mee dat een aantal bedragen op uw energienota regiogebonden zijn, onafhankelijk zijn van de kosten van de energieleverancier en dus kunnen veranderen bij een verhuizing:

  • Contract starten op nieuwe adres? Wanneer u het nieuwe energiecontract wilt laten ingaan op uw nieuwe adres, moet u zelf uw oude contract op te zeggen. Een nieuwe leverancier kan alleen uw huidige contract voor u opzeggen als postcode + huisnummer hetzelfde blijft.
  • Regiotoeslag gas: het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie berekent uw regiotoeslag voor gas aan de hand van uw opgegeven woonadres. Als u in een andere gasregio gaat wonen, kunt u een andere regiotoeslag krijgen en dus een andere gasprijs gaan betalen. De verschillen tussen regio's zijn jaarlijks enkele euro's.
  • Netbeheerkosten: als u verhuist kan het zijn dat u een nieuwe netbeheerder krijgt. Hierdoor kunnen de netbeheerkosten veranderen op uw energienota.
  • Tariefplan: als u een dubbeltarief heeft, kan het tijdstip waarop de dag- en nachttarieven ingaan veranderen. Het schakeltijdstip wordt bepaald door uw netbeheerder, die regiogebonden is. Het grootste gedeelte van Nederland met een dubbele meter schakelt van normaaltarief naar daltarief om 23.00u tot 07.00u. In Noord-Brabant, Limburg en delen van Zuid-Holland schakelt de dubbele meter van normaaltarief naar daltarief om 21.00u tot 07.00u. Wanneer u twijfelt over het tijdstip van deze tarieven, kunt u contact opnemen met uw netbeheerder.

8. Wat gebeurt er nadat mijn contract afloopt?

Na afloop van uw contract wordt deze automatisch omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd tegen de dan geldende variabele tarieven. Dit is wettelijk zo bepaald en werkt dus bij elke leverancier hetzelfde.

Met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen, kunt u daarna elke maand overstappen naar een andere leverancier of een nieuw contract voor bepaalde tijd aangaan bij uw huidige leverancier.