Veelgestelde vragen over de energierekening

1. Uit welke kosten bestaat mijn energierekening?

Je energierekening is opgebouwd uit drie onderdelen:

  • Leveringskosten
  • Transport- en netbeheerkosten
  • Overheidsheffingen & vermindering energiebelasting

2. Wat zijn leveringskosten?

Leveringskosten zijn de kosten die betaald moeten worden aan de energieleverancier voor het leveren van elektriciteit en gas. Leveringskosten zijn de enige kosten die verschillen per energieleverancier. Alle overige kosten staan vast en veranderen dus niet wanneer je overstapt naar een andere leverancier. De kosten die vallen onder de leveringskosten zijn:

  • Leveringskosten elektriciteit (enkel- of dubbeltarief)
    Dit is het tarief per kilowattuur (kWh) die je verbruikt. Heb je een meter met één af te lezen stand, dan betaal je voor een enkeltarief. Zijn er twee standen af te lezen, dan is er vaak sprake van een dubbeltarief. Je bepaalt zelf hoe lang je dit tarief wilt vastzetten. Keuzemogelijkheden zijn bijvoorbeeld: variabel (je zet het tarief niet vast) of 1, 3 of 5 jaar vast. Vaak kun je ook nog kiezen tussen groene of grijze stroom. De tarieven worden bepaald door de energieleverancier. De overheid (De Energiekamer) houdt in de gaten of de tarieven redelijk zijn.
  • Leveringskosten gas
    Dit is het tarief per kubieke meter (m3) verbruik. Je bepaalt zelf hoe lang je dit tarief wilt vastzetten. Keuzemogelijkheden zijn bijvoorbeeld: variabel (je zet het tarief niet vast) of 1, 3 of 5 jaar vast. Bij gas is het beperkt mogelijk om te kiezen voor groen gas. De tarieven worden bepaald door de leverancier. De overheid (De Energiekamer) houdt in de gaten of de tarieven redelijk zijn.
  • Regiotoeslag gas
    Dit is een toeslag voor het transport van gas per m3 verbruik. De hoogte van deze toeslag verschilt per regio en wordt bepaald door de netbeheerder en de afstand van je woning tot Groningen. In Groningen (Slochteren) bevindt zich namelijk de gasbel van waaruit gas wordt getransporteerd. Hoe verder je van Groningen af woont, hoe hoger de regiotoeslag. In Nederland zijn tien regio’s. Vaak is het vermelde tarief voor leveringskosten gas inclusief de regiotoeslag.
  • Vaste leveringskosten voor elektriciteit en gas
    Vaste leveringskosten zijn vergelijkbaar met abonnementskosten die een energieleverancier per maand of per jaar rekent voor de dienstverlening. Deze kosten betaal je altijd, ongeacht de grootte van je verbruik. De energieleverancier mag zelf de hoogte van de vaste leveringskosten bepalen. Deze kosten kunnen daarom sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier.

3. Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten die betaald moeten worden aan de netbeheerder voor het gebruik en beheren van het gas- en elektriciteitsnetwerk. Je netbeheerder is afhankelijk van je postcode en verandert niet wanneer je verandert van energieleverancier. De kosten die vallen onder de netbeheerkosten zijn:

  • Vastrecht transport/netwerk voor elektriciteit of gas 
    Vaste kosten per jaar die je betaalt voor het gebruik van het netwerk. Dit is onafhankelijk van hoeveel je verbruikt. Het tarief wordt door de Energiekamer gereguleerd.
  • Capaciteitstarief transport/netwerk voor elektriciteit of gas 
    De hoogte hiervan is afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting. Elke netbeheerder hanteert zijn eigen tarief. De Energiekamer houdt in de gaten of dit tarief onder het maximaal toegestane tarief blijft.
  • Periodieke aansluitvergoeding voor elektriciteit of gas 
    Een vergoeding voor het in stand houden en onderhouden van je aansluiting, afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
  • Meterhuur/meetdienst elektriciteit of gas 
    De meter is meestal eigendom van de netbeheerder; afnemers betalen een bepaald bedrag voor het gebruik ervan. Dat bedrag dekt de kosten van het gebruik van de gasmeter, de meterstandopname, controle op de juistheid van de meterstanden en kosten voor meetinrichting. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een maximale meterhuur afgesproken. Alleen bij een slimme meter mogen de netbeheerders afwijken van dit maximum.
  • Systeemdiensten 
    Een vast bedrag per jaar voor de diensten van TenneT, de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. Over al deze tarieven dien je btw te betalen. Sommige leveranciers vermelden de tarieven exclusief btw en tellen die pas helemaal onderaan de nota erbij op.

In de berekening van je persoonlijke aanbod zijn ook alle transport- en netbeheerkosten voor jouw regio meegenomen voor 2016. Hierbij gaan we uit van de aansluitingscapaciteit die het meeste voorkomt bij huishoudens in Nederland: 3 x 25 Ampère voor elektriciteit en G6 voor gas. In sommige gevallen hebben we ze wat gegroepeerd om het wat overzichtelijk te houden. De tarieven kunnen in 2017 weer worden aangepast door de netbeheerder maar daar hebben energieleveranciers geen invloed op.

4. Welke overheidsheffingen betaal ik?

Ongeveer een derde deel van de stroom- en gasrekening van consumenten bestaat uit overheidsheffingen. Naast deze heffingen betaal je 21% btw over de levering van energie, het transport, de huur van een meter en over energiebelasting.

Energiebelasting elektriciteit is een milieubelasting van de overheid op het gebruik van elektriciteit. De hoogte van deze belasting is een vast bedrag per kilowattuur (kWh) die je verbruikt. Hoe meer elektriciteit je verbruikt, hoe meer belasting je dus betaalt. De overheid hoopt dat je door deze heffing bewuster en zuiniger met energie omgaat.

Energiebelasting gas is een milieubelasting van de overheid op het gebruik van gas. De hoogte van deze belasting is een vast bedrag per kubieke meter (m³) die je verbruikt. Hoe meer gas je verbruikt, hoe meer belasting je dus betaalt. De overheid hoopt dat je door deze heffing bewuster en zuiniger met gas omgaat.

Opslag Duurzame Energie 
Op 18 december 2012 is de Wet Opslag Duurzame Energie door de Eerste Kamer aangenomen. Deze wet voorziet in de invoering van een nieuwe heffing op het verbruik van elektriciteit en aardgas, naast de al bestaande energiebelasting. Het doel van deze nieuwe belasting is om de subsidieregeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) te financieren. De subsidieregeling SDE+ stimuleert de productie van duurzame energie die relatief goedkoop is op te wekken.

Vermindering energiebelasting elektriciteit 
Dit is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting. De Nederlandse overheid ziet elektriciteit als een basisvoorziening voor iedereen. Daarom geeft de overheid een vermindering op de energiebelasting voor elektriciteit in de vorm van een vast bedrag per jaar. Dit wordt automatisch verrekend op de jaarrekening die je ontvangt van je energieleverancier.

Je krijgt de vermindering energiebelasting ongeacht de grootte van je verbruik. Wanneer je dus (erg) weinig elektriciteit verbruikt, kan het zijn dat je voor het verbruik van elektriciteit jaarlijks meer geld ontvangt dan betaalt. Wanneer de elektriciteitsaansluiting een garagebox of gemeenschappelijk trappenhuis betreft, heb je geen recht op een vermindering van energiebelasting.

Btw 
Over alle bedragen op de energierekening wordt 21% geheven. 
Let wel op. De ene leverancier vermeldt alle bedragen inclusief btw en de ander exclusief btw.

5. Ik huur een slimme energiemeter

Huur je de slimme energiemeter van je netbeheerder, dan wordt die bij overstap naar een nieuwe leverancier gewoon weer aan je doorberekend via de energienota.

Huur je de slimme energiemeter van je (huidige) leverancier en je besluit over te stappen? Dan zal die leverancier ook na de overstap je een rekening sturen voor de huur van de meter. De hoogte van de rekening mag niet verschillen met de situatie waarin je niet overstapt.

6. Een dubbele of een enkele meter?

Is je huis voorzien van een dubbele elektriciteitsmeter, dan betaal je overdag een hoger kWh-tarief dan ‘s nachts. Twee meters houden exact bij hoeveel elektriciteit overdag wordt verbruikt en hoeveel ‘s nachts. Heb je een enkele elektriciteitsmeter, dan betaal je altijd hetzelfde tarief per verbruikte kWh. Op je energienota staat vermeld of je een enkele of dubbele energiemeter hebt.

Als je het verschil wilt weten tussen het enkeltarief en het dubbeltarief kun je dit gemakkelijk bekijken in je persoonlijk aanbod. Via de knop 'Verander je gegevens' kun je je gegevens aanpassen en een ander tarief en/of verbruik invullen. Als je dan weer naar je persoonlijk aanbod gaat, wordt direct het nieuwe bedrag berekend. Zo kun je de tarieven gemakkelijk vergelijken. Als je besluit over te stappen dien je wel op te geven welke meter je op dat moment hebt.

Veranderen van meter/tarief 

  • Wanneer je een dubbele meter hebt, heb je standaard dubbeltarief. Wanneer je naar enkel tarief wilt overstappen, kun je dit in de meeste gevallen via de energieleverancier regelen (bij Budget Energie is dit niet mogelijk);
  • Wanneer je een enkele meter hebt, heb je standaard enkeltarief. Wanneer je naar dubbel tarief wilt overstappen, en je al een dubbele meter hebt dan kun je dit in de meeste gevallen ook via de energieleverancier regelen. Heb je nog geen dubbele meter maar wil je wel dubbel tarief, dan moet dit via je netbeheerder geregeld worden.

Let op: als je besluit over te stappen via de Collectieve Inkoop Energie, geeft jouw netbeheerder aan de nieuwe leverancier door wat voor meter je hebt, maar niet op welk tariefplan je zit. Als je een dubbele meter hebt met enkel tarief, moet je dat bij de nieuwe leverancier zelf opnieuw aanvragen. Het is niet zo dat je via de Collectieve Inkoop Energie je meter en/of tariefsoort kunt wijzigen.

Vrijblijvend inschrijven

Vrijblijvend inschrijven
De gemiddelde besparing van de Collectieve Inkoop Energie is € 300. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe meekeyboard_arrow_right

Zo werkt het

Zo werkt het
Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Lees meerkeyboard_arrow_right

Waarom we dit doen

Waarom we dit doen
Wij willen de woonlasten betaalbaar houden. Iedereen heeft recht op scherpe tarieven voor gas en groene stroom.   Lees meerkeyboard_arrow_right

Contactformulier

Contactformulier
Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op via het contactformulier. Bellen kan ook. We zijn te bereiken op (033) 450 7750 (ma - do 9.00 tot 21.00 uur, vr 9.00 tot 16.30 uur). Contactkeyboard_arrow_right