Veelgestelde vragen over de overstap

1. Hoe gaat overstappen in zijn werk en wie regelt dit?

Als je een contract accepteert bij een nieuwe leverancier, zal die leverancier samen met Vereniging Eigen Huis de overstap coördineren. Tijdens de overstap zit je nooit zonder elektriciteit of gas.

Je nieuwe leverancier zal je huidige contract officieel opzeggen bij je huidige leverancier en dit aan jou bevestigen. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Er zijn twee uitzonderingen waarbij je je huidige contract wel zelf moet opzeggen:

  1. Je hebt momenteel een zakelijk contract.
  2. Je wilt een nieuw energiecontract laten ingaan op een nieuw adres.

Zo gaat het in zijn werk
Het proces na acceptatie van het aanbod: 

  • Bij de overstap wordt eerst gecontroleerd of je een contract hebt met een vervaldatum. Wanneer dit het geval is, dan staat je vervaldatum vermeld in een landelijke database waar alle leveranciers op zijn aangesloten. Op basis van deze gegevens wordt vervolgens de meest ideale overstapdatum bepaald om, waar nodig, opzegvergoedingen te voorkomen.
  • Binnen twee weken ontvang je van de nieuwe leverancier een welkomstbericht (per e-mail of post) met het contract, de tarieven en meer informatie over de overstap.
  • Na het ontvangen van het welkomstbericht gaan de 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd in. Je kunt je contract binnen deze periode alsnog kosteloos annuleren.
  • Nadat de 14 kalenderdagen bedenktijd is verstreken, zal je nieuwe leverancier het contract bij je huidige leverancier opzeggen. Hier hoef je zelf niets voor te doen.
  • Rond de startdatum van je contract verzoekt je nieuwe leverancier je om de meterstanden door te geven. Deze worden doorgestuurd naar je oude leverancier, zodat die je eindafrekening kan opmaken. Het is belangrijk om je meterstanden tijdig door te geven, wees hier dus alert op.

2. Zijn er aan het overstappen echt geen kosten verbonden?

Voor de meeste deelnemers zijn er aan het overstappen geen kosten verbonden. De organisatie- en administratiekosten worden gedekt door de vergoeding die de deelnemende leverancier ons betaalt. Zo hoeven we je geen kosten in rekening te brengen en is je voordeel extra groot.

Er zijn twee uitzonderingen: een eventueel betaald lidmaatschap bij Vereniging Eigen Huis en de opzegvergoeding bij het verbreken van een contract met een einddatum na 4 april 2020.

Lidmaatschap Vereniging Eigen Huis
Er is sprake van extra kosten als je geen lid bent van Vereniging Eigen Huis en in het verleden al eens via de Collectieve Inkoop Energie bent overgestapt, waarbij je gratis een lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis hebt ontvangen. Van dat gratis lidmaatschap kun je eenmalig profiteren. Dat wil zeggen dat wanneer je nogmaals meedoet aan de Collectieve Inkoop Energie en je jouw persoonlijk aanbod accepteert, je automatisch lid wordt van Vereniging Eigen Huis. Omdat wij vinden dat iedere woningbezitter lid moet kunnen zijn, zijn we al sinds onze oprichting in 1974 de consumentenorganisatie met de laagste contributie van Nederland.

Opzegvergoeding
Wanneer je een contract hebt voor onbepaalde tijd of wanneer je huidige contract afloopt op uiterlijk 4 april 2020, is onderstaande niet op jou van toepassing.

Wanneer je een contract hebt met een einddatum ná 4 april 2020, is je huidige leverancier gerechtigd om jou een opzegvergoeding in rekening te brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding is afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat je huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractperiode). De besparing uit het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is in dat geval af te wegen tegen de kosten voor het betalen van een opzegvergoeding:

  • Is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaal je maximaal €50.
  • Ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaal je maximaal €75. 
  • Ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaal je maximaal €100.
  • Ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaal je maximaal €125.

Het energiebedrijf mag jou een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als je met beiden stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag.

Deze cijfers zijn van toepassing op huishoudelijke aansluitingen en afkomstig van de site van Consuwijzer. Ze zijn ook geldig voor huishoudens die relatief veel energie verbruiken, mits de energie enkel wordt verbruikt voor particuliere doeleinden. Voor (klein-) zakelijke aansluitingen kunnen andere opzegvergoedingen van toepassing zijn. Meer hierover vind je in je huidige contract.

Welkomstpremie
Sommige energieleveranciers bieden nieuwe klanten bij aankomst een zogenaamde welkomstpremie of -cadeau. Indien deze klant weer vertrekt binnen 12 maanden na start levering is de energieleverancier gerechtigd de verstrekte welkomstpremie weer terug te vorderen met een maximum van € 50 per contract (gas of elektriciteit).

3. Hoe zit het met de eindafrekening als ik overstap?

Doorgaans krijg je één keer per jaar een jaarnota of jaarafrekening van je energieleverancier. Op dat moment worden je daadwerkelijke verbruikskosten verrekend met de termijnbedragen die je maandelijks hebt betaald. Als je te weinig hebt betaald, moet je bijbetalen. En als je te veel hebt betaald, krijgt je geld terug. 

Als je via ons besluit over te stappen naar een nieuwe leverancier, moet jouw oude leverancier jou binnen twee maanden nadat je bent overgestapt de eindafrekening sturen. Dit werkt volgens hetzelfde principe als een jaarnota: je daadwerkelijke verbruikskosten worden verrekend met de maandelijks betaalde termijnbedragen. Het enige verschil is dat deze eindafrekening meestal niet over een heel jaar gaat. Afhankelijk van welke maanden er tussen de laatste jaarnota en de eindafrekening zitten, moet je bijbetalen of krijg je geld terug.

4. Wat gebeurt er met mijn energiemeter als ik overstap naar een andere energieleverancier?

Niets. Je houdt de energiemeter die je hebt. De energiemeter is meestal het eigendom van je netbeheerder. De netbeheerder verandert niet als je overstapt naar een andere leverancier. De nieuwe leverancier zal de kosten van de netbeheerder doorberekenen aan jou en dus zie je die kosten terug op de nota van je nieuwe leverancier.

Als je de meter huurt van je huidige leverancier dan zal deze leverancier jou na de overstap naar een nieuwe leverancier een nota sturen voor de huur van de meter.

5. Hoe wordt de overstapdatum bepaald?

De overstapdatum hangt af van je huidige contract. In alle gevallen zal je nieuwe leverancier je huidige contract voor jou opzeggen. Hier hoef je zelf dus niets aan te doen. Er zijn twee contractsituaties mogelijk:

Contract voor onbepaalde tijd
Wanneer je bij je huidige leverancier een variabel contract hebt (voor onbepaalde tijd), kun je op elk moment kosteloos overstappen. De overstap zal plaatsvinden 4 tot 8 weken nadat je het aanbod hebt geaccepteerd.

Contract voor bepaalde tijd
Wanneer je een contract heeft voor bepaalde tijd (met een einddatum) zijn er twee mogelijkheden:

  • Je huidige contract loopt af op uiterlijk 4 april 2020.
    Je kunt dan kosteloos overstappen naar een nieuwe leverancier. Geef de einddatum van je huidige contract door bij inschrijving. Je nieuwe leverancier zal standaard ter controle in het landelijk dataregister kijken naar de einddatum van je contract, en zorgt ervoor dat je nieuwe contract aansluitend op je huidige contract ingaat (in verband met verwerkingstijd wel minimaal 4 - 8 weken na acceptatie). Hiermee voorkom je het betalen van een opzegvergoeding. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
  • Je huidige contract loopt af na 4 april 2020
    Ook wanneer je huidig contract na 4 april 2020 afloopt, kun je ingaan op ons aanbod. Je nieuwe contract start 4 tot 8 weken na acceptatie van ons aanbod. Houd er wel rekening mee dat je huidige leverancier je in dit geval een opzegvergoeding in rekening kan brengen, omdat je je energiecontract voortijdig verbreekt. Hiervoor zal je nieuwe leverancier jou (indien van toepassing) waarschuwen. Je hebt dan 14 kalenderdagen bedenktijd om te besluiten het contract alsnog te annuleren. Als je met een overstap meer kunt besparen dan de opzegvergoeding die je moet betalen aan je huidige leverancier, dan kan overstappen toch interessant zijn.

Vrijblijvend inschrijven

Vrijblijvend inschrijven
De gemiddelde besparing van de Collectieve Inkoop Energie is € 300. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe mee

Zo werkt het

Zo werkt het
Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Hoe het werkt

Waarom we dit doen

Waarom we dit doen
Wij willen de woonlasten betaalbaar houden. Iedereen heeft recht op scherpe tarieven voor gas en groene stroom.   Lees meer

Contactformulier

Contactformulier
Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op via het contactformulier. Bellen kan ook. We zijn te bereiken op (033) 450 7750 (ma - do 9.00 tot 21.00 uur, vr 9.00 tot 16.30 uur). Contact

We zijn genomineerd voor website van het jaar. Stem je op ons?