Veelgestelde vragen over de inschrijving

1. Hoe gaat overstappen in zijn werk en wie regelt dit?

Als u een contract accepteert bij een nieuwe leverancier, zal die leverancier samen met Vereniging Eigen Huis de overstap coördineren. Tijdens de overstap zit u nooit zonder elektriciteit of gas.

Uw nieuwe leverancier zal uw huidige contract officieel opzeggen bij uw huidige leverancier en dit aan u te bevestigen, u hoeft hier zelf niets voor te doen.

Uitzonderingen
Er zijn twee uitzonderingen waarbij u uw huidige contract wel zelf moet opzeggen:

  1. U heeft momenteel een zakelijk contract.
  2. U wilt een nieuw energiecontract laten in gaan op een nieuw adres (u gaat bijvoorbeeld binnenkort verhuizen).

2. Hoe gaat overstappen in zijn werk?

Het proces na acceptatie van het aanbod: 

  • Bij de overstap wordt eerst gecontroleerd of u een contract heeft met een vervaldatum. Wanneer dit het geval is, dan staat uw vervaldatum vermeld in een landelijke database waar alle leveranciers op zijn aangesloten. Op basis van deze gegevens wordt vervolgens de meest ideale overstapdatum bepaald om, waar nodig, opzegvergoedingen te voorkomen.
  • Binnen twee weken ontvangt u van de nieuwe leverancier een welkomstbericht (per e-mail of post) met het contract, de tarieven en meer informatie over de overstap.
  • Na het ontvangen van het welkomstbericht gaan de 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd in. U kunt uw contract binnen deze periode alsnog kosteloos annuleren.
  • Nadat de 14 kalenderdagen bedenktijd is verstreken, zal uw nieuwe leverancier het contract bij uw huidige leverancier opzeggen. Hier hoeft u zelf niets voor te doen.
  • Rond de startdatum van uw contract verzoekt uw nieuwe leverancier u om de meterstanden door te geven. Deze worden doorgestuurd naar uw oude leverancier, zodat zij uw eindafrekening op kunnen maken. Het is belangrijk om uw meterstanden tijdig door te geven, wees hier dus alert op.

3. Zijn er aan het overstappen echt geen kosten verbonden?

Voor de meeste deelnemers zijn er aan het overstappen geen kosten verbonden. De organisatie- en administratiekosten worden gedekt door de vergoeding die de deelnemende leverancier ons betaalt. Zo hoeven we u geen kosten in rekening te brengen en is uw voordeel extra groot.

Er zijn twee uitzonderingen: een eventueel betaald lidmaatschap bij Vereniging Eigen Huis en de opzegvergoeding bij het verbreken van een contract met een einddatum na 4 juni 2017.

Lidmaatschap Vereniging Eigen Huis
Er is sprake van extra kosten als u geen lid bent van Vereniging Eigen Huis en in het verleden al eens via de Collectieve Inkoop Energie bent overgestapt, waarbij u gratis een lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis heeft ontvangen. Van dat gratis lidmaatschap kunt u eenmalig profiteren. Dat wil zeggen dat wanneer u nogmaals meedoet aan de Collectieve Inkoop Energie en u uw persoonlijk aanbod accepteert, u automatisch lid wordt van Vereniging Eigen Huis. Omdat wij vinden dat iedere woningbezitter lid moet kunnen zijn, zijn we al sinds onze oprichting in 1974 de consumentenorganisatie met de laagste contributie van Nederland (in 2016 bedraagt deze jaarlijks € 27).

Opzegvergoeding
Wanneer u een contract heeft voor onbepaalde tijd of wanneer uw huidige contract afloopt op uiterlijk 4 juni 2017, is onderstaande niet voor u van toepassing

Wanneer u een contract heeft met een einddatum ná 4 juni 2017, is uw huidige leverancier u gerechtigd om een opzegvergoeding in rekening te brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding is afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat uw huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractperiode). De besparing uit het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is in dat geval af te wegen tegen de kosten voor het betalen van een opzegvergoeding:

  • is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaalt u maximaal €50
  • ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaalt u maximaal €75 
  • ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaalt u maximaal €100
  • ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaalt u maximaal €125.

Het energiebedrijf mag u een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als u met beiden stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag.

Deze cijfers zijn van toepassing op huishoudelijke aansluitingen en afkomstig van de site van Consuwijzer. Ze zijn ook geldig voor huishoudens die relatief veel energie verbruiken, mits de energie enkel wordt verbruikt voor particuliere doeleinden. Voor (klein-) zakelijke aansluitingen kunnen andere opzegvergoedingen van toepassing zijn. Meer hierover vindt u in uw huidige contract.

Welkomstpremie
Sommige energieleveranciers bieden nieuwe klanten bij aankomst een zogenaamde welkomstpremie of -cadeau. Indien deze klant weer vertrekt binnen 12 maanden na start levering is de energieleverancier gerechtigd de verstrekte welkomstpremie weer terug te vorderen met een maximum van € 50 per contract (gas of elektriciteit).

4. Hoe zit het met de eindafrekening als ik overstap?

Doorgaans krijgt u één keer per jaar een jaarnota of jaarafrekening van uw energieleverancier. Op dat moment worden uw daadwerkelijke verbruikskosten verrekend met de termijnbedragen die u maandelijks heeft betaald. Als u te weinig betaald heeft, moet u bijbetalen en als u teveel heeft betaald, krijgt u geld terug. 

Als u via ons besluit over te stappen naar een nieuwe leverancier moet uw oude leverancier u binnen twee maanden nadat u bent overgestapt de eindafrekening sturen. Dit werkt volgens hetzelfde principe als een jaarnota: uw daadwerkelijke verbruikskosten worden verrekend met de maandelijks betaalde termijnbedragen. Het enige verschil is dat deze eindafrekening meestal niet over een heel jaar gaat. Afhankelijk van welke maanden er tussen de laatste jaarnota en de eindafrekening zitten, moet u bijbetalen of krijgt u geld terug.

6. Wat gebeurt er met mijn energiemeter als ik overstap naar een andere energieleverancier?

Niets. U houdt de energiemeter die u heeft. De energiemeter is meestal het eigendom van uw netbeheerder. De netbeheerder verandert niet als u overstapt naar een andere leverancier. De nieuwe leverancier zal de kosten van de netbeheerder doorberekenen aan u en dus ziet u die kosten terug op de nota van uw nieuwe leverancier.

Indien u de meter huurt van uw huidige leverancier dan zal deze leverancier u na de overstap naar een nieuwe leverancier een nota sturen voor de huur van de meter.