Veelgestelde vragen over de vereniging

1. Hoe lang duurt het (eenmalige) gratis lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis?

De Collectieve Inkoop Energie wordt georganiseerd voor de leden van Vereniging Eigen Huis. Wanneer u nog geen lid bent en voor de eerste maal overstapt, dan wordt u automatisch lid. Het lidmaatschap is het eerste jaar gratis, mits u nog nooit eerder van deze kennismakingsactie gebruik hebt gemaakt.

Dit geldt voor iedere deelnemer die geen lid is van Vereniging Eigen Huis en voor het eerst het aanbod accepteert van de Collectieve Inkoop Energie. Indien u geen lid bent en het aanbod voor de tweede of volgende keer accepteert, dan wordt u automatisch lid van Vereniging Eigen Huis en wordt het lidmaatschapsgeld door Vereniging Eigen Huis in rekening gebracht (€ 27 per jaar).

VvE's
Ook VvE's die nog geen lid zijn, krijgen bij acceptatie een gratis lidmaatschap van een jaar. Wanneer uw VvE geen lid is en het aanbod voor de tweede of volgende keer accepteert, dan wordt u automatisch lid van Vereniging Eigen Huis en wordt het lidmaatschapsgeld (€ 57) door Vereniging Eigen Huis in rekening gebracht.

2. Wat verdient Vereniging Eigen Huis aan de Collectieve Inkoop Energie

Vereniging Eigen Huis is een statutaire vereniging zonder winstoogmerk. Dat betekent dat we volledig onafhankelijk zijn, geen financiële steun (van derden) ontvangen en alleen kunnen bestaan bij een gezonde bedrijfsvoering. Om ons werk te kunnen doen hebben wij twee bronnen van inkomsten, die min of meer evenredig verdeeld zijn: contributie van leden en inkomsten uit dienstverlening. Omdat wij vinden dat iedere woningbezitter lid moet kunnen zijn, zijn we al sinds onze oprichting in 1974 de consumentenorganisatie met de laagste contributie van Nederland (in 2016 bedraagt deze jaarlijks € 27).

Om dat te kunnen blijven, moeten we geld verdienen met de diensten die we ontwikkelen voor onze leden. In het geval van de Collectieve Inkoop Energie ontvangen wij per afgesloten energiecontract een vergoeding van € 20 tot € 40 van de winnende energieleverancier(s). Deze gebruiken wij om de al gemaakte kosten voor de organisatie terug te verdienen. Als er daarna geld overblijft wordt dat gebruikt om de contributie van de vereniging blijvend betaalbaar te houden.

3. Blijft Vereniging Eigen Huis beschikbaar als ik tijdens of na de overstap hulp nodig heb?

Gedurende het hele proces van de Collectieve Inkoop Energie kunt u rekenen op de ondersteuning van Vereniging Eigen Huis. Onze ervaring is dat het overstapproces goed verloopt. Mocht er toch iets fout gaan tijdens de overstap, dan helpen we u om het op te lossen.

Wij nemen uiteraard niet de klantenservice van de leverancier over. Bij vragen over facturatie, termijnfacturen, meterstanden en technische aansluiting kunt u terecht bij uw leverancier. Voor alle andere vragen kunt u een e-mail sturen naar eigenhuis@ichoosr.com of belt u met onze ledenservice: (033) 450 77 50. We zijn op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 09.00u tot 21.00u en op vrijdag van 09.00u tot 16.30u.

4. Begeleiden jullie het proces ook als ik zelf een nieuwe leverancier zoek?

Nee, dit doen wij enkel bij een overstap via de Collectieve Inkoop Energie. Wij verlenen hulp bij eventuele problemen naar aanleiding van een overstap via de Collectieve Inkoop Energie, maar niet naar aanleiding van andere overstap-methoden.