
Geldverstrekkers bieden diverse mogelijkheden om je in deze onzekere tijd te helpen. Denk bijvoorbeeld aan een betaalpauze voor de maandelijkse betaling van je hypotheek of het verlagen van de hypotheekrente door rentemiddeling. Heb je een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG), dan zijn er vaak extra mogelijkheden.
Om te bekijken welke mogelijkheden het beste bij jouw situatie passen, wil de geldverstrekker of adviseur meestal eerst met je in gesprek. Het doel moet zijn te zorgen voor een passende, bestendige oplossing.
Als je financiële problemen hebt of verwacht te gaan krijgen, breng dan een aantal zaken in kaart. De geldverstrekker heeft deze gegevens ook nodig om je situatie en een mogelijke oplossing goed te kunnen beoordelen.
Misschien zijn er voor jou mogelijkheden om meer financiële ruimte te krijgen. Denk aan:
Als je er zelf niet in slaagt een bruikbaar overzicht te maken van je financiële situatie, kun je contact opnemen met een budgetcoach of een gemeentelijk loket voor hulp daarbij. Wil je weten welke route het best bij jouw situatie past? Doe dan de Geldfit-test. Met het beantwoorden van een paar vragen over je financiële situatie krijg je een advies welke stappen je het beste kunt nemen. Geldfit is een onderdeel van de Nederlandse Schuldhulproute, waarbij samenwerking van verschillende partijen zorgt voor gerichte hulp bij (beginnende) financiële problemen. Voor ZZP’ers en andere ondernemers is er ook Geldfit Zakelijk.