
Heb je een bestaand huis gekocht en na de eigendomsoverdracht een verborgen gebrek ontdekt? En denk je dat de verkoper hiervoor aansprakelijk is? Volg ons stappenplan:
Meld het gebrek zo snel mogelijk aan de verkoper en vraag hem het probleem op te lossen. Dit kan telefonisch of schriftelijk. Doe je dit telefonisch, bevestig dan schriftelijk wat je hebt besproken. Meld het gebrek in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld lekkage, ook bij je opstal- of inboedelverzekeraar. Overleg met de verzekeraar over de te nemen stappen. De dekking die de verzekeraar biedt, kan onderstaand stappenplan beïnvloeden.
Geef de verkoper vervolgens de kans het probleem ter plaatse te bekijken en een oplossing te bieden. Probeer er zo samen uit te komen.
Kom je er met de verkoper niet uit? Dan kun je hem in gebreke stellen. Dit doe je met een aangetekende brief. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Schakel voordat je de brief stuurt jouw verzekeraar in.
Als je de brief zelf schrijft, neem dan de volgende punten op:
Gebruik de voorbeeldbrief ingebrekestelling (Word)
Heeft de ingebrekestelling geen effect, neem dan contact op met een juridisch adviseur. Overleg of een procedure zinvol is of dat andere stappen nodig zijn. Of een procedure zinvol is, hangt af van je rechtspositie, het financieel belang, de procedurekosten en of je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Je kunt met vragen terecht bij ons Informatie & Adviescentrum op (033) 450 75 50.