
Meld het gebrek zo snel mogelijk aan de verkoper en vraag hem het probleem op te lossen. Dit kan telefonisch of schriftelijk. Doe je dit telefonisch, bevestig dan schriftelijk wat je hebt besproken. Meld het gebrek in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld lekkage, ook bij je opstal- of inboedelverzekeraar. Overleg met de verzekeraar over de te nemen stappen. De dekking die de verzekeraar biedt, kan onderstaand stappenplan beïnvloeden.
Geef de verkoper vervolgens de kans het probleem ter plaatse te bekijken en een oplossing te bedenken. Zo kan de verkoper aanbieden om een reparatie (deels) te betalen. Hoewel het voor geen van de partijen doorgaans een fijn proces is, zijn de alternatieven, ingebrekestelling of juridische stappen nog vervelender. Probeer er zo samen uit te komen voordat je de verkoper in gebreke stelt.
Kom je er met de verkoper niet uit? Dan kun je hem in gebreke stellen. Dit doe je met een aangetekende brief. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Schakel voordat je de ingebrekestellingsbrief stuurt jouw verzekeraar in.
Als je de brief zelf schrijft, neem dan de volgende punten op:
Gebruik de voorbeeldbrief ingebrekestelling (Word)
Heeft de ingebrekestelling geen effect, neem dan contact op met een juridisch adviseur. Hoewel het terecht kan zijn dat je de verkoper in gebreke stelt, is het niet zeker of je een rechtszaak moet beginnen. Overleg of een procedure zinvol is of dat andere stappen nodig zijn. Of een procedure zinvol is, hangt af van je rechtspositie, het financieel belang, de procedurekosten en of je een rechtsbijstandsverzekering hebt.