Stappenplan verborgen gebreken

Heeft uw huis een verborgen gebrek? Volg dan ons stappenplan: 

1. Meld het gebrek

Meld het gebrek zo snel mogelijk aan de verkoper en vraag hem het probleem op te lossen. Dit kan telefonisch of schriftelijk. Doet u dit telefonisch, bevestig dan schriftelijk wat u besproken heeft. Gebruik hiervoor een aangetekende brief. U kunt ook kiezen voor een fax met verzendbevestiging. Meld het gebrek in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld lekkage, ook bij uw opstal- of inboedelverzekeraar. Overleg met de verzekeraar over de te nemen stappen. De dekking die de verzekeraar biedt, kan onderstaand stappenplan beïnvloeden. 

2. Zoek samen een oplossing

Geef de verkoper vervolgens de kans het probleem ter plaatse te bekijken en een oplossing te bieden. Probeer er zo samen uit te komen. 

3. Ingebrekestelling

Komt u er met de verkoper niet uit? Dan kunt u hem in gebreke stellen. Ook dit doet u met een aangetekende briefontvangst. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Schakel voordat u de brief stuurt uw verzekeraar in. Bij de ingebrekestelling heeft u twee opties. U kunt herstel of schadevergoeding eisen. Voor schadevergoeding kiest u meestal als u niet op herstel kunt wachten. Hieronder vindt u twee voorbeeldbrieven voor een ingebrekestelling.

Voorbeeldbrief ingebrekestelling en herstel (Word)
Voorbeeldbrief ingebrekestelling en schadevergoeding (Word)

Als u de brief zelf schrijft, neem dan de volgende punten op:

  • Geef de verkoper in de brief een redelijke termijn van bijvoorbeeld twee weken om alsnog met een oplossing te komen.
  • Meld dat als u na die termijn nog niets heeft gehoord, u tot herstel overgaat en de kosten bij hem vordert.

Voordat u daadwerkelijk tot herstel overgaat: win eerst juridisch advies in bij ons Informatie- en Adviescentrum op nummer (033) 450 77 50 (maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 21.00 uur en op vrijdag tot 16.30 uur). Zorg ook dat u bewijs heeft van de gebrekkige situatie, denk aan een rapport van een bouwkundige met foto's. Stuur (zodra de herstelkosten bekend zijn) nog een keer een brief waarin u het bedrag aan herstelkosten terugvordert. Geef de verkoper een termijn van bijvoorbeeld twee weken om het bedrag aan u over te maken. Laat weten dat u juridische stappen overweegt wanneer u de betaling niet ontvangt.

4. Geschillenbeslechting

Heeft de ingebrekestelling geen effect, dan kunt u een procedure starten. Of dit zinvol is, hangt af van uw rechtspositie, het financieel belang, de procedurekosten en of u een rechtsbijstandsverzekering heeft. Informeer altijd eerst bij een juridisch adviseur voor u een procedure start. Gaat u procederen? Dan moet u in de meeste gevallen naar de burgerlijke rechter. Dit is niet zo als in uw contractstukken een andere instantie staat. Informatie over de griffierechten bij de rechtbank vindt u op www.rechtspraak.nl.