Stappenplan verborgen gebreken

Heeft uw woning een verborgen gebrek? Volg dan het onderstaande stappenplan. 

1. Meld het gebrek 

Meld het gebrek zo snel mogelijk aan de koper en biedt een oplossing. Leg schriftelijk vast wat u afspreekt. Als u het gebrek aanpakt, zorg ervoor dat u dit kan bewijzen. Meld een gebrek zoals lekkage ook bij uw opstal- en inboedelverzekeraar. De geboden dekking kan dit stappenplan beïnvloeden. 

2. Ingebrekestelling

Komt u er met de koper niet uit? Dan kan de koper u met een aangetekende brief in gebreke stellen. De koper kan daarmee  herstel van het gebrek of een schadevergoeding eisen. De koper moet u altijd een redelijke termijn van bijvoorbeeld twee weken geven om het probleem op te lossen. Als u binnen die termijn niets van u laat horen, kan de koper zelf het gebrek aanpakken en de kosten bij u vorderen. Win altijd eerst juridisch advies in bij ons Informatie- en Adviescentrum op 033 – 450 7750 (ma. t/m do. Van 9.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur).

3. Geschillenbeslechting 

Als u de ingebrekestelling negeert, kan de koper een procedure tegen u starten. Kijk voor meer informatie op www.rechtspraak.nl