Wat kan ik doen bij een conflict met mijn leverancier?
Het hangt er vanaf waar het conflict over gaat. In het algemeen kun je de volgende stappen nemen:
1. Probleem melden
Heb je een gebrek of ander probleem? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de leverancier en meld je probleem. Vraag om een oplossing binnen bijvoorbeeld 2 weken. Als je dit telefonisch doet, stuur de melding dan ook nog een keer per mail of brief.
2. Officiële brief
Reageert de leverancier niet of negatief? Stuur dan opnieuw een brief. Dat noemen we een . Stuur deze brief aangetekend en neem de volgende punten op:
Geef de leverancier een laatste kans om binnen bijvoorbeeld 2 weken met een oplossing te komen.
Meld dat je er over nadenkt juridische stappen te zetten als hij niet binnen deze termijn een oplossing biedt.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan eerst contact op met de verzekeraar voordat je de brief stuurt.
3. Rechtszaak
Lukt het niet om het probleem op te lossen? Bedenk of je dan een rechtszaak wilt starten. Of dat zin heeft hangt onder andere af van:
Je juridische positie
Je financiële schade
De kosten van een rechtszaak
Het wel of niet hebben van een rechtsbijstandsverzekering.
Waar kan ik terecht?
Kijk in je contractstukken bij wie je met je klacht terecht kunt. Als er van toepassing zijn, dan kun je naar een van de geschillencommissies die hoort bij De Geschillencommissie in Den Haag. Dit kun je zelf doen. Schakel wel de rechtsbijstandsverzekeraar in als je die hebt.
Staat er niks in de contractstukken? Dan moet je naar de rechter.
Hoe nu verder
Kom je er niet uit met de leverancier? En heb je geen rechtsbijstandsverzekeraar die het conflict behandelt? Maak dan gebruik van onze juridische dienstverlening.