De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

'Twee van drie energiedoelen niet gehaald'

Geplaatst op 17 okt 2016
Laatst bijgewerkt op 17 okt 2016, 12:21

Twee van de drie belangrijkste doelen uit het Nationaal Energieakkoord worden waarschijnlijk niet gehaald. Dat staat in de Nationale Energieverkenning, die vrijdag werd gepubliceerd.

Lees meer

Minister Kamp boos over diefstal energiegegevens

Geplaatst op 6 okt 2016
Laatst bijgewerkt op 6 okt 2016, 8:09

Minister Henk Kamp (Economische Zaken) vindt het ernstig dat de energiegegevens van twee miljoen huishoudens zijn gestolen, dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. 

Lees meer

E.ON verstuurde 2.500 foutieve energierekeningen

Geplaatst op 3 okt 2016
Laatst bijgewerkt op 4 okt 2016, 1:47

Zo'n 2.500 klanten van energieleverancier E.ON ontvingen dit jaar een foutieve jaarrekening. Hierdoor betaalden zij tot honderden euro's te veel voor stroom, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de energierekeningen van enkele E.ON-klanten. 

Lees meer

Aandeel windenergie vorig jaar gestegen

Geplaatst op 27 sep 2016
Laatst bijgewerkt op 27 sep 2016, 8:50

Vorig jaar produceerden windturbines genoeg stroom om 2.5 miljoen huishoudens een jaar lang van stroom te voorzien. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lees meer

Energieleveranciers informeren klanten beter

Geplaatst op 20 sep 2016
Laatst bijgewerkt op 20 sep 2016, 11:13

Huiseigenaren kunnen rekeningen en aanbiedingen van energiebedrijven gemakkelijker met elkaar vergelijken dan een paar jaar geleden. Dat blijkt uit een analyse van de ACM. 

Lees meer

VEH: vertrouwen in aanvullende plannen Energieakkoord ontbreekt

Geplaatst op 6 jul 2016
Laatst bijgewerkt op 6 jul 2016, 12:15

De twee plannen die de overheid vanuit het Energieakkoord ontwikkelt voor meer energiebesparing bij woningen lijken niet kansrijk. Dit blijkt uit onderzoek onder onze leden.

Lees meer

VEH: Omwonenden windparken voelen zich niet serieus gehoord

Geplaatst op 1 jun 2016
Laatst bijgewerkt op 1 jun 2016, 8:00

Het overgrote deel van de omwonenden van te bouwen windturbineparken vindt dat ze niet serieus genomen wordt bij de planvorming en inspraak. Slechts een schamele 11 procent is hier wel positief over, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

Lees meer

‘Stroomprijs gaat dalen’

Geplaatst op 7 apr 2016
Laatst bijgewerkt op 8 apr 2016, 10:00

Nederlandse huishoudens gaan dit jaar minder betalen voor elektriciteit, verwacht netbeheerder TenneT. Dit komt vooral door de import van goedkope groene stroom uit Duitsland. 

Lees meer
Sta ook sterker met bijna 750.000 leden