De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

Kwartiertarieven stroom volgend jaar mogelijk

Geplaatst op 08 mrt 2016 , bijgewerkt 08 mrt 2016, 15:00

Consumenten kunnen vanaf volgend jaar kiezen voor variabele stroomtarieven. Zodra de energieleveranciers hun IT-systemen daarvoor op orde hebben, kan de stroomtoevoer per kwartier worden afgerekend, zo schrijft minister Kamp van Economische Zaken aan de Tweede Kamer. 

Kamp en de netbeheerders hopen dat consumenten straks hun verbruik meer over de dag verdelen. Als particulieren vooral tijdens dalmomenten stroom afnemen, scheelt hen dat geld en wordt het elektriciteitsnetwerk minder belast. 

Energieleveranciers kunnen pas variabele prijzen berekenen als de consument een slimme meter heeft. Dit is een digitale energiemeter waarmee de leverancier op afstand de meterstanden kan aflezen. 

In 2019 hangt naar verwachting bij 80% van de huishoudens zo'n apparaat in de meterkast. Kamp en de netbeheerders verwachten dat dan veel huishoudens variabele tarieven betalen voor hun stroom.

Slimme Energie Service

Vereniging Eigen Huis experimenteert met energieleverancier Qurrent en netbeheerder Liander met dynamische stroomtarieven. De 300 deelnemers van de zogeheten Slimme Energie Service sluiten een slimme metercontract af bij Qurrent. Zij ontvangen stroom tegen inkoopprijs en betalen de leverancier daarvoor een vast servicebedrag. Een gemiddeld huishoudens bespaart zo ongeveer € 300 per jaar. 

Met een app zien de deelnemers hoeveel de stroom op dat moment kost. Wie daar rekening mee houdt en de piekmomenten vermijdt, bespaart al snel enkele tientjes extra. Na komende zomer wordt de proef geëvalueerd en mogelijk uitgebreid. 

Meer informatie
Blijf op de hoogte van de Slimme Energieservice

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden