De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

Energieleveranciers informeren klanten beter

Geplaatst op 20 sep 2016 , bijgewerkt 20 sep 2016, 13:13

Huiseigenaren kunnen rekeningen en aanbiedingen van energiebedrijven gemakkelijker met elkaar vergelijken dan een paar jaar geleden.  Dat blijkt uit een analyse van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Energieleveranciers informeren hun klanten namelijk steeds beter over het contract, de voorwaarden en de kosten. 

Omdat het voor huishoudens soms moeilijk was in te schatten hoe hoog hun energierekening werd na een overstap, vroeg de ACM leveranciers eind 2014 consumenten beter te informeren. De toezichthouder legde enkele leveranciers een last onder dwangsom op om dit voor elkaar te krijgen. 

Onlangs heeft de ACM energieleveranciers gevraagd om hun jaar- en eindafrekeningen te verbeteren. Consumenten die vinden dat deze rekeningen onduidelijk zijn, kunnen dit doorgeven aan Consuwijzer. Volgens de ACM dwingt een kritische opstelling van consumenten bedrijven tot betere service, scherpere prijzen en innovatie. 

Wat vindt Vereniging Eigen Huis? 

‘Dat energieleveranciers hun klanten beter informeren dan voorheen, is een stapje in de goede richting,’ zegt Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. Wel valt volgens hem nog veel winst te behalen bij het controleerbaar, vergelijkbaar en begrijpelijk maken van energierekeningen en de overzichten die mensen met een slimme meter krijgen. ‘Minister Henk Kamp van Economische Zaken zou energieleveranciers moeten verplichten een vast format te gebruiken voor rekeningen en overzichten. Dat hebben wij hem in 2014 al gevraagd,’ zegt Van der Veen. Vereniging Eigen Huis onderzoekt of energieoverzichten sinds 2014 duidelijker zijn geworden. 

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden