De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

E.ON verstuurde 2.500 foutieve energierekeningen

Geplaatst op 03 okt 2016 , bijgewerkt 04 okt 2016, 15:47

Zo'n 2.500 klanten van energieleverancier E.ON ontvingen dit jaar een foutieve jaarrekening. Hierdoor betaalden zij tot honderden euro's te veel voor stroom, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de energierekeningen van enkele E.ON-klanten. 

Bij de benadeelde klanten staat een zogenoemde correctiefactor elektriciteit op de rekening vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten viel hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de correctiefactor elektriciteit ├╝berhaupt niet in rekening moet worden gebracht. 

Sinds januari ontving E.ON al klachten over te hoge rekeningen. Het energiebedrijf ging uit van incidenten.

Onbekend bedrag

Afgelopen zaterdag verzocht Vereniging Eigen Huis E.ON in het televisieprogramma Kassa benadeelde klanten snel te informeren. Ook moet de energieleverancier de klanten het te veel betaalde geld terugbetalen. E.ON-directeur Roel Meijerink zegde dit toe. Met alle klanten met een foutieve rekening wordt binnen vier weken contact opgenomen.

Volgens Meijerink gaat het om klanten die van E.ON overstappen naar een andere energieleverancier en om mensen met meters met vier telwerken. Om hoeveel geld het gaat, kon Meijerink zaterdag niet zeggen.

'Het is schokkend dat E.ON ondanks eerdere signalen zo lang niet ingreep', zegt Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur energie van Vereniging Eigen Huis. 'Het is daarom goed nieuws dat E.ON klanten met een foutieve rekening nu zelf gaat benaderen. We zullen controleren of de energieleverancier dit ook echt doet.'

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden