De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

Minister Kamp boos over diefstal energiegegevens

Geplaatst op 06 okt 2016 , bijgewerkt 06 okt 2016, 10:09

Minister Henk Kamp (Economische Zaken) vindt het ernstig dat de energiegegevens van twee miljoen huishoudens zijn gestolen, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. 

Kamp zegt dat hij de energiesector direct heeft aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Hij eist van de sector snel maatregelen om herhaling te voorkomen. 

Half september maakte brancheorganisatie Netbeheer Nederland bekend dat de energiegegevens van twee miljoen huishoudens zijn gestolen door een oud-medewerker van een energieleverancier. Het gaat om informatie over het energiecontract zoals het jaarverbruik, type aansluiting en de einddatum van het contract. 

Brief 

Vereniging Eigen Huis stuurde in september een brief aan Netbeheer Nederland. Daarin schreef ze dat de getroffen huishoudens snel moeten worden ge├»nformeerd over welke data precies zijn gestolen, waar de data terecht zijn gekomen en welke maatregelen genomen worden om herhaling van diefstal te voorkomen. 

Wat kunt u doen? 

Huiseigenaren die zich afvragen of hun gegevens zijn gestolen, kunnen contact opnemen met hun energieleverancier. 

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden