De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

Nieuwe algemene voorwaarden energieleveranciers

Geplaatst op 31 mrt 2017 , bijgewerkt 31 mrt 2017, 15:00

Per 1 april 2017 gelden nieuwe Algemene Voorwaarden voor de levering van energie. De voorwaarden, die in overleg met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis zijn gemaakt, zijn aangepast aan nieuwe consumentenwetgeving en behelzen een aantal verbeteringen voor consumenten.

In de nieuwe Algemene Voorwaarden (AV) zijn verbeterde consumentenregels op het gebied van koop op afstand en incasso opgenomen. Ook is opgenomen dat een klant vooraf geïnformeerd moet worden over een tariefswijziging, in plaats van achteraf. Verder is in de AV vastgelegd dat energieleveranciers alleen redelijke waarborgsommen aan consumenten mogen vragen bij het afsluiten van een contract. De hoogte van de waarborgsom moet afgestemd worden op de persoonlijke omstandigheden van de consument en mag geen belemmering vormen voor een consument om een energiecontract aan te gaan met die leverancier.

Eenvoudige taal

Tenslotte zijn de AV door de leveranciers opgeschreven in eenvoudig Nederlands. Waar de oude AV werden gekenmerkt door juridisch taalgebruik en jargon, zijn de aangepaste voorwaarden veel beter leesbaar geworden. De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis zijn hier erg blij mee en roepen ook andere sectoren op om hun AV beter leesbaar te maken.

Niet eens

Voor de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis waren consumentvriendelijke uitspraken van het Europese Hof van Justitie over prijswijzigingsbedingen in algemene voorwaarden de aanleiding om met Energie-Nederland in overleg te treden over de AV. Volgens het Hof moeten energieleveranciers in de voorwaarden duidelijk maken onder welke omstandigheden tussentijdse prijsverhogingen mogen worden doorgevoerd. Volgens de organisaties is de tekst op dit punt echter te vaag en biedt te weinig houvast voor consumenten.

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden