De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen.
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen.
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is.

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

November 2017 - Energierekening stijgt flink door belastingen

Huishoudens krijgen een flink hogere energierekening. Door belastingverhogingen gaat een gemiddeld huishouden de komende jaren € 260 meer betalen, blijkt uit cijfers van Vereniging Eigen Huis.

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

Collectieve Inkoop Energie

Wij willen de woonlasten voor huiseigenaren betaalbaar houden en vinden dat iedereen recht heeft op scherpe tarieven voor gas en groene stroom. Daarom organiseert Vereniging Eigen Huis de Collectieve Inkoop Energie. Sinds 2009 zijn ruim een half miljoen huishoudens via de Collectieve Inkoop Energie overgestapt naar een goedkoper energiecontract.

Doe ook mee aan de Collectieve Inkoop Energie. Je hoeft je alleen vrijblijvend in te schrijven, wij regelen de rest.

Nieuws energie

Ook ACM vindt energienota te onduidelijk

Geplaatst op 15 nov 2017 , bijgewerkt 15 nov 2017, 10:00

Slechts 16 van de 40 energiebedrijven sturen begrijpelijke en controleerbare nota’s. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vereniging Eigen Huis constateerde in februari 2017 al dat energienota’s te complex zijn.

De jaarnota’s van drie energieleveranciers zijn zelfs zo slecht, dat als ze begin 2018 niet aan de ACM-normen voldoen, de ACM een boete gaat opleggen. 

Duidelijke tarieven en gelijke eenheden

De ACM wil onder meer dat tarieven die tussentijds zijn aangepast duidelijk zichtbaar zijn en niet als gemiddelde over de hele factuurperiode worden vermeld. Daarnaast moeten op de energienota en in het energiecontract dezelfde eenheden staan: als het contract prijzen geeft per dag, dan moet dat zo ook op de nota terugkomen.

Eerder had de ACM de energiebedrijven tot 1 juli 2017 de tijd gegeven om met verbeteringen te komen. Bij maar liefst 24 leveranciers voldeden de nota’s op 1 juli 2017 niet aan bovengenoemde eisen.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Vereniging Eigen Huis wees minister Kamp eerder al op onduidelijke energienota’s. Ook constateerde de vereniging in februari dat energienota’s vaak zo complex zijn dat alleen experts de fouten kunnen ontdekken. De vereniging verzocht de ACM destijds in actie te komen en toe te zien op begrijpelijke en correcte nota’s. 

De vereniging vindt het jammer dat de ACM alleen heeft gekeken naar de duidelijkheid van energienota’s en niet naar of de nota’s kloppen. Ook worden de drie leveranciers die echt ondermaats presteren niet bij name genoemd. Vereniging Eigen Huis vindt dat consumenten het recht hebben om te weten welke leveranciers dat zijn. 

Gemiste kans

Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur Energie: ‘We zijn blij dat de ACM in actie komt. Helaas scoren lang niet alle energiebedrijven een voldoende. Het is in het belang van de consument om te weten welke leveranciers dit precies zijn. Bovendien vinden we het een gemiste kans dat de ACM niet heeft gekeken of de nota’s kloppen. Ons eerdere onderzoek gaf daar alle reden toe. Consumenten hebben recht op een leesbare en vooral juiste jaarnota.’

Meer informatie