De energierekening

Energierekeningen bevatten vaak fouten en zijn moeilijk te begrijpen. Hierdoor zijn fouten vaak alleen door experts te ontdekken; soms gaat het om honderden euro's. De consument betaalt de rekening. Door toekomstige ontwikkelingen, zoals het zelf opwekken van energie met zonnepanelen en flexibele energieprijzen per uur, wordt het nog belangrijker dat de rekening overzichtelijk is en klopt.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Wij vinden dat de energierekening beter kan: 

  • De energierekening moet begrijpelijk zijn en kloppen.
  • De Autoriteit Consument & Markt moet stevig toezicht houden op de juistheid van energierekeningen.
  • Er moet een verplichte vaste structuur komen, zodat de energierekening beter te begrijpen, controleren en vergelijken is.

Wat doet Vereniging Eigen Huis?

Voor én achter de schermen maken we plannen om besluitvorming te beïnvloeden. Onze meest recente acties:

November 2017 - Energierekening stijgt flink door belastingen

Huishoudens krijgen een flink hogere energierekening. Door belastingverhogingen gaat een gemiddeld huishouden de komende jaren € 260 meer betalen, blijkt uit cijfers van Vereniging Eigen Huis.

Juli 2017 - Essent corrigeert energierekening van klanten met zonnepanelen en analoge meter

Na onze tussenkomst zeggen Essent en Energiedirect.nl toe de gevallen waar ten onrechte geen vermindering van energiebelasting op de eindnota is doorberekend, te corrigeren.

Juni 2017 - Energiespreekuur bij de Telegraaf

Lezers kunnen al hun vragen over energie besparen insturen tijdens het Energiespreekuur. We beantwoorden alle vragen over zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en isolatie.

Mei 2017 - Energienota’s moeten beter

Mede naar aanleiding van ons onderzoek van 6 februari doet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek met de Energiemonitor. Daaruit blijkt dat 60 % van de consumenten de energierekening ingewikkeld vindt. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.

Februari 2017 - Veel fouten in oncontroleerbare energienota

Na onderzoek naar ruim 200 energierekeningen vinden we een verscheidenheid aan fouten bij diverse energieleveranciers. We roepen de ACM op tot gedegen onderzoek en sluitend toezicht op de juistheid van energierekeningen.

Oktober 2016 - E.ON verstuurt 2500 foutieve energierekeningen

Uit ons onderzoek blijkt dat bij de benadeelde klanten van E.ON een zogenoemde 'correctiefactor elektriciteit' op de rekening staat vermeld. Het stroomverbruik van deze klanten valt hierdoor volgens de rekening soms vier keer zo hoog uit. Daarbij komt dat de 'correctiefactor elektriciteit' überhaupt niet in rekening moet worden gebracht. E.ON belooft hierop klanten met een foutieve rekening te benaderen.

Juni 2014 - Brief aan minister Kamp ‘Zorgplicht energierekening’

Op basis van bevindingen na een analyse van 157 energierekeningen, pleiten we voor een uniforme energierekening door het verplicht stellen van een vast format. Een vaste structuur, met vaste terminologie, zodat rekeningen controleerbaar en vergelijkbaar zijn.

Collectieve Inkoop Energie

Wij willen de woonlasten voor huiseigenaren betaalbaar houden en vinden dat iedereen recht heeft op scherpe tarieven voor gas en groene stroom. Daarom organiseert Vereniging Eigen Huis de Collectieve Inkoop Energie. Sinds 2009 zijn ruim een half miljoen huishoudens via de Collectieve Inkoop Energie overgestapt naar een goedkoper energiecontract.

Doe ook mee aan de Collectieve Inkoop Energie. U hoeft zich alleen vrijblijvend in te schrijven, wij regelen de rest.

VEH: ‘Hypotheekadviseurs en makelaars schieten tekort bij energieadvies’

Geplaatst op 21 feb 2018 , bijgewerkt 21 feb 2018, 16:00

Hypotheekadviseurs en makelaars vertellen hun klanten nauwelijks hoe zij hun nieuwe woning energiezuiniger en duurzamer kunnen maken. Acht op de tien huizenkopers krijgt hier geen informatie over. Vereniging Eigen Huis wil dat dit snel verandert.

Update 7 maart 2018: 

Adviseurs van ABN Amro, Rabobank, Florius, Triodos en de Volksbank gaan huizenkopers tijdens het hypotheekgesprek voorlichten over energiebesparende maatregelen. Dat hebben de vijf banken afgesproken met het Waarborgfonds Eigen Woningen, de organisatie achter de Nationale Hypotheek Garantie. 
‘Dit is een goede eerste stap,’ zegt Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. ‘We zijn benieuwd hoe de hypotheekadviseurs het aanpakken. De vereniging zal deze ontwikkeling daarom op de voet volgen.


Vereniging Eigen Huis vindt hiervoor steun bij minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. De minister bespreekt de roep om energieadvies volgende maand in het Platform Hypotheken, een overlegorgaan tussen het Rijk, toezichthouder AFM en de hypotheeksector. Ook zij wil dat financiële professionals meer doen op het gebied van energiebesparing en verduurzaming van woningen. 

Slechts 20 % adviseert klanten over energiebesparing

Slechts 20 % van de makelaars en hypotheekadviseurs adviseert klanten over energiebesparing en verduurzaming, 80 % doet dat niet, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Over ruimere financieringsmogelijkheden of subsidies voor energiebesparende maatregelen wordt vaak niets gezegd. Ook ontbreekt de kennis hierover. 

Meer lenen bij energiebesparende maatregelen

Een koper kan tot 6 % meer lenen als hij met dat geld de energieprestatie van de woning verbetert. De lagere energielasten compenseren dan de iets hogere hypotheeklasten. Daarnaast zijn er subsidies en gunstige leningen voor bijvoorbeeld warmtepompen. 

De meeste mensen weten niet goed hoe ze hun nieuwe of huidige woning energiezuiniger kunnen maken en hoe ze dit kunnen financieren. Zij verwachten dat hun makelaar en hypotheekadviseur daarbij helpt. 

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

‘De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, wordt van iedereen een bijdrage verlangd', legt Maarten-Eeke van der Veen, beleidsadviseur energie bij Vereniging Eigen Huis uit. 'Het kopen van een huis is bij uitstek het moment om een woning energiezuiniger te maken. Kopers staan wel degelijk open voor besparingsadvies. Makelaars en hypotheekadviseurs moeten zich hier veel beter in verdiepen en hun klanten op een goede manier helpen.’ 

Meer informatie