Telefonische verkoop aan banden

Geplaatst op 10 feb 2021 , bijgewerkt 10 feb 2021, 13:00

De Eerste Kamer is op 9 februari akkoord gegaan met een wet die telemarketing aan banden legt. Mensen mogen straks door bedrijven en organisaties niet meer ongevraagd telefonisch worden benaderd voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden.

Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis van twee jaar geleden blijkt dat 96% van haar leden telefonische verkoop irritant vindt. Ook ergert bijna iedereen zich aan verkoop aan de deur.

Het wetsvoorstel introduceert een opt-in-systeem voor telemarketing. Het uitgangspunt van dit nieuwe systeem is dat telemarketing aan natuurlijke personen niet mag plaatsvinden, tenzij zij hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven. Voor telemarketing geldt op dit moment een zogenaamd opt-out-systeem: natuurlijke personen mogen nu nog ongevraagd telefonisch worden benaderd, tenzij zij zich hebben ingeschreven in het Bel-me-niet-register (BMNR) of op een andere manier duidelijk hebben gemaakt niet te willen worden benaderd.

De nieuwe regels gaan helaas niet gelden voor verkoop aan de deur. VEH had hier wel voor gepleit. Toch stopt energiebedrijf Eneco met de deur-tot-deurverkoop van energiecontracten. Het bedrijf vindt verkoopgesprekken aan de deur te opdringerig, te moeilijk controleerbaar en er zijn nog altijd te veel misstanden bij deze vorm van verkoop. Eneco kwam door deze praktijken de afgelopen jaren slecht in het nieuws. Vereniging Eigen Huis roept andere energieleveranciers op dit voorbeeld te volgen en te stoppen met verkoop aan de deur.