Kosten parkeervergunning gestegen

Geplaatst op 11 apr 2022 , bijgewerkt 11 apr 2022, 14:00

De kosten van een gemeentelijke parkeervergunning zijn gemiddeld met 1,2% gestegen. In vier gemeenten was dit 10% of meer.  

De onderlinge verschillen blijven groot. Zo betaalt iemand die in het centrum van Amsterdam woont bijna 9 keer meer dan iemand die in het centrum van Den Haag woont en 5 keer meer dan iemand die in het centrum van Rotterdam woont. 

Bekijk hier de kosten per gemeente >  

Uitschieters

In vier gemeenten zijn de kosten met 10% of meer gestegen. Dit zijn de gemeente Nijkerk (+21,4%), Meppel (+20,1%), ‘s-Hertogenbosch (+17,4%) en Utrecht. Opvallend is ook de forse daling van de kosten in de gemeente Nijmegen (-73,3%).

Autoluw of extra inkomsten

De gemeente Utrecht wil met de verhoging van de kosten zowel de leefbaarheid in de binnenstad vergroten als financiële tegenvallers opvangen. De gemeente Oldenzaal hoopt met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers te komen. Veel middelgrote gemeenten gebruiken een betaalde parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren in woongebieden rondom een station.

Nijmegen verlaagt de kosten voor de eerste parkeervergunning, maar verhoogt het tarief voor de 2e en 3e parkeervergunning. Daarnaast moeten bezoekers aan de stad meer betalen voor parkeren. Dit beleid past ook in het autoluw maken van de binnenstad. 

Over het onderzoek

Vereniging Eigen Huis heeft in 119 gemeenten de kosten onderzocht van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Vaak is dit de duurste parkeerzone. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de 119 onderzochte gemeenten. Het onderzoek is in februari 2022 uitgevoerd door Marlyse research.