Resultaten meldpunt oneerlijke biedingspraktijken
Het biedingsproces moet transparanter. Makelaars zijn aan te weinig regels gebonden, waardoor de controle op het koopproces slecht is. Dit blijkt uit het meldpunt dat Vereniging Eigen Huis opende in 2021.

Vereniging Eigen Huis ontvangt al jaren signalen over oneerlijke praktijken van makelaars bij de koop en verkoop van bestaande woningen. In 2021 opende de vereniging daarom een meldpunt waar kopers en verkopers zich konden melden als ze zich benadeeld voelden bij het zoeken, aankopen of verkopen van een woning.
Het meldpunt oneerlijke biedingspraktijken
Er kwamen ruim 1.100 meldingen binnen over zaken als vriendjespolitiek, selectieve bezichtigingen en gebrek aan transparantie.
De meeste meldingen kwamen uit de grote steden: Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem en Amersfoort. En gaan over het aankopen van een bestaande woning (79%), gevolgd door meldingen over de verkoop van een bestaande woning (11%) en de aankoop van een nieuwbouwwoning (10%). Meer dan de helft van de meldingen heeft betrekking op 2021, een kwart gaat over 2020 en de rest over de jaren ervoor.
Resultaten meldpunt
We hebben alle klachten die zijn binnengekomen bij het meldpunt verzameld. We hebben de meest voorkomende meldingen op een rij gezet.
Oneerlijke biedingspraktijken
Bekijk de volledige analyse van de resultaten
Analyse meldpunt Oneerlijke biedingspraktijken (pdf)
Wat gebeurde er na het meldpunt?
De uitkomsten leidden tot overleg met het ministerie en makelaarsorganisaties (NVM, VBO, Vastgoedpro), wat in 2022 resulteerde in het Verbeterplan Vertrouwen in het koopproces. Belangrijke onderdelen hiervan zijn: verduidelijkte gedragscodes, één gezamenlijk tuchtrecht, een nieuw meldpunt en het invoeren van een digitaal biedlogboek.
Lees op onze belangenbehartigingspagina wat we daarna nog meer hebben gedaan voor een transparanter koop- en verkoopproces.
Aan de slag
Doe je voordeel met deze diensten