Huiseigenaar
VvE
BackNotaris en overdracht

Notaris bij huis verkopen

Je huis verkocht? Dan krijg je te maken met een notaris. Maar wat doet een notaris precies bij de verkoop van je woning? En waar moet je zelf op letten? We leggen het uit.

Stel krijgt advies met hypotheekadviseur

Waarom is een notaris nodig bij de verkoop van een huis?

Bij de verkoop van een woning is een notaris wettelijk verplicht om de overdracht officieel vast te leggen. Dit gebeurt met de leveringsakte, die de notaris opstelt en inschrijft in het Kadaster. Hiermee wordt het huis officieel op naam van de koper gezet. De notaris controleert of jij als verkoper bevoegd bent om de woning te verkopen en of er bijvoorbeeld hypotheken of beslagen op het huis rusten. Ook zorgt hij voor de afhandeling van de betalingen, zoals de aflossing van je hypotheek.

Wat doet de notaris?

De notaris is verantwoordelijk voor een juridisch correcte overdracht van je woning. Hij begeleidt het proces en stelt de volgende documenten op of verwerkt ze.

Samen een huis verkopen

Verkoop je samen met je partner een woning, en zijn jullie niet getrouwd of geregistreerd partner? Dan is het verstandig om van tevoren vast te leggen hoe de verkoopopbrengst verdeeld wordt. Dit is extra van belang als je uit elkaar gaat. Maar ook als je samen een ander huis koopt, is het verstandig de verdeling goed vast te leggen. Hebben jullie ooit een samenlevingscontract of een andere juridische afspraak gemaakt? Dan kan de notaris je helpen om dit goed toe te passen bij de verkoop. Dit voorkomt onduidelijkheden of conflicten.

Website image

Een notaris kiezen

Voor de overdracht van de woning is een notaris nodig. In de praktijk kiest meestal de koper de notaris, omdat hij de meeste kosten betaalt. Als verkoper heb je echter ook belang bij een goede notaris, dus overleg eventueel mee over de keuze. Ben je lid (of wil je lid worden) van Vereniging Eigen Huis? Bekijk dan de mogelijkheden via de Nationale Notaris. 

Regel een notaris

Wat kost een notaris bij verkoop van je huis?

De notariskosten bij de verkoop van een woning worden meestal betaald door de koper. Toch kunnen er voor jou als verkoper ook kosten zijn, zoals:

  • Kosten voor het doorhalen (royeren) van je oude hypotheek
  • Eventuele kosten als je aanvullende afspraken wilt vastleggen
  • Kosten voor juridische bijstand bij complexe situaties (bijvoorbeeld bij echtscheiding of overlijden van een mede-eigenaar)

Vraag de notaris vooraf welke kosten voor jouw rekening zijn en laat dit duidelijk opnemen in de offerte.

Een notaris kiezen

Hoewel de koper doorgaans de notaris kiest, kun je altijd meekijken of je invloed uitoefenen op die keuze – zeker als je specifieke wensen of aandachtspunten hebt. Let bij het kiezen van een notaris op:

  • De duidelijkheid van de offerte: welke werkzaamheden verricht de notaris en tegen welke prijs?
  • Eventuele extra kosten zoals royementskosten of inschrijving in het Kadaster
  • Ervaring met jouw specifieke situatie (bijvoorbeeld als er erfgenamen betrokken zijn)

Aan de slag

Doe je voordeel met deze diensten

Eigen Huis Hypotheekadvies

Onafhankelijk en betrouwbaar. Het eerste gesprek is gratis. Ook met je hypotheek via een andere adviseur ben je welkom bij ons.

Plan een afspraak

Nationale Notaris

Altijd een notaris bij jou in de buurt, met ledenkorting.

Nationale Notaris

Ook interessant in kennisbank

Deel deze pagina

  • facebook
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp
  • Al 50 jaar in actie

  • Onafhankelijk advies

  • Ruim 800.000 leden

  • Jouw woningmarktexpert

  • Al 50 jaar onafhankelijk advies voor huiseigenaren